fbpx

הנחיות חדשות לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו

עד כה לא הייתה פרוצדורה אחידה כיצד יש לבקש ולקבל אישור מרשות המסים לגבי חבות המס בחלוקה | הרבה זוגות עברו ויה דולורוזה בניסיון לספק לפקיד השומה המקומי נתונים שאין להם שמץ מה הם אומרים וכיצד להשיגם

מערכת עדיף פלוס

רקע
ב-2022 התגרשו בישראל 15,196 זוגות. אמנם שיעור הגירושים בישראל נמוך ביחס למדינות המערב, אך מדובר באירוע נורמטיבי ושכיח. עם זאת, רק ב-2014 נחקק החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו (2014).

החוק נחקק לאחר שנים רבות של קושי לפתור בעיה פשוטה עקרונית אך מורכבת לביצוע: מצד אחד החיסכון הפנסיוני הוא נכס או זכויות לשימוש עתידי שבני זוג מייחסים אותו לעתידם המשותף באריכות ימים. מצד שני מאפייניו הם אישיים ותפורים אישית לכל אחד מבני הזוג. במילים אחרות, אין דרך מעשית באמצע החיים לפרק את החיסכון הפנסיוני של אחד ולהעבירו לאחר. את הקושי הזה פתר החוק בצורה של אוסף כללים אדמיניסטרטיביים המסדירים חלוקת חיסכון פנסיוני בין אם מבוסס זכויות או מבוסס צבירת כספים בין בני זוג שנפרדו.

בשעה טובה יכולים בני הזוג להיפרד איש איש לדרכו ולנתק את התלות הכלכלית העתידית אחד בשני. בכך הביא החוק ברכה רבה.

הלכה למעשה
לשם חישוב איזון הנכסים הפנסיוניים נעזרים בני הזוג לרוב באיש מקצוע, יש שיקראו לו אקטואר למרות שאין הגדרה רגולטורית לתואר כזה או הנחיה רגולטורית להיעזר בכזה.

מניסיוני אציין שקשה לבצע איזון כזה ללא הבנה פנסיונית ומיסויית מעמיקה ולכל הפחות על ידי בעל רישיון פנסיוני, מה גם שיש מגוון דרכים לאזן חיסכון פנסיוני.

במקביל לצד האדמיניסטרטיבי הפנסיוני, שונתה גם פקודת מס הכנסה על מנת להסדיר את ענייני המיסוי החל בעת החלוקה על בני הזוג.

בין היתר נקבע כי כספים שהועברו לקופה לקצבה של בן הזוג המקבל במסגרת החלוקה, יחויבו במס לפי …..

מה החידוש?
למרות שהחוק חגג עשר שנים, עד כה לא הייתה פרוצדורה אחידה כיצד יש לבקש ולקבל אישור מרשות המסים לגבי חבות המס בחלוקה….
כעת, בחודש סיון תשפ"ד, יצאה רשות המסים בהנחיה כתובה כיצד יש להסדיר את בקשת חישוב המס בחלוקה. הבשורה הגדולה בהנחיה החדשה היא שהיא פוטרת זוגות רבים מהצורך לגשת לפקיד השומה ומאפשרת לקופה לבצע חלוקה פטורה ממס אם מוכיחים לה באמצעות דוח רשמי מהמסלקה הפנסיונית בו מצוין …..

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר עדיף פלוס

תמיד כאן לשירותכם: