fbpx

מבטחי משנה מעלים מחירים או נוטשים – איך זה משפיע על הביטוחים והפנסיה שלכם?

התשואה בקרנות הפנסיה תיפגע בשל העלייה בפרמיה הביטוחית; ביטוחי הנכות והשאירים עולים

עוזי גרסטמן, אתר ביזפורטל

הסנונית הראשונה של נטישת מבטחי המשנה? Swiss Re (סוויס רה), מבטחת המשנה של קרנות פנסיה הודיעה לאחרונה כי תפסיק לבטח אותן בקרוב. היא לא אמרה מפורשות שזה בגלל המלחמה, אבל הסיכון של מבטחי משנה עולה במצבים כאלו ונראה שזו הסיבה.

מבטחי משנה בקרנות הפנסיה לוקחות בעצם חלק מהסיכונים בנוגע לביטוחי נכות וביטוחי שאירים. כאשר הסיכוי למצבים כאלו עולה, הפרמיה עולה ולעיתים המבטח מעדיף לצאת מהמשחק. למעשה, מדובר במגמה רחבה יותר, שבמסגרתה מבטחי משנה נוספים מעלים את הפרמיה הביטוחים או עוזבים את ישראל. רואים את זה בביטוחי החיים והנכות שמתייקרים בחודשים האחרונים.

המשמעות מבחינת קרנות הפנסיה היא שהן יצטרכו למצוא מבטח משנה אחר או להסתמך על ערבות הדדית פנימית, אלא שבשל ההיקף הכספי הנמוך בקרן זה מסוכן לעמיתים.

קרנות פנסיה מספקות לעמיתים ביטוח. למעשה חלק קטן מהתשלום החודשי עובר לסוג של קופה משותפת שממנה יוצאים התשלומים במידת הצורך לתשלומים לנפגעים ושאירים. ככל שמדובר בקרן גדולה, אזי היא עושה זאת בעצמה בלי מבטחי משנה, כי סטטיסטית היא אמורה לשקף את מצב האוכלוסייה הכללי (הרכב הקרן קרוב להרכב האוכלוסיה בארץ). אבל כשמדובר בקרן קטנה, יש חשיבות גדולה למבטחי משנה כי אין לה בהכרח את התמהיל של הרכב האוכלוסיה המקומי והיא חשופה מאוד למקרים ביטוחיים. בקרן קטנה, מקרה ביטוח חרייגם מהממוצע יפגעו בעמיתים באם מדובר בערבות הדדית מלאה. ולכן שם יש חשיבות למבטחי המשנה.

חשוב להדגיש כי בקרנות בלי מבטחי משנה יש בכל רבעון בדיקה האם הכיסוי הביטוחי מספיק בהינתן התשלומים השוטפים ונעשה איזון שנקרא איזון אקטוארי שיכול להגיע לכמה עשיריות האחוז ואף מעבר לכך. איזון אקטוארי שלילי מבטא מצב שצריך להוסיף כספים לקופה המשותפת ובפועל זה מה שקורה ברוב הקרנות.

האם עמיתי הקרן צריכים לדאוג? המדינה בוחנת כל שנה את העמידה האקטוארית של כלל הגופים המנהלים את כספי הפנסיה. אם חברות הביטוח קיבלו החלטה לא לשלם פרמיה מוגדלת למבטחי המשנה בחו"ל בשביל לבטח את העמיתים במקרה של קטסטרופת מלחמה, יש סיכון שזה יפול על העמיתים, אבל השאלה הגדולה מה עדיף לקרן – לשלם ביטוח יקר מלכתחילה או לקחת סיכון. בקרנות הגדולות…
בקרנות הקטנות יצטרכו….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר ביזפורטל

תמיד כאן לשירותכם: