fbpx

חברות הביטוח חתמו על פשרה של מיליארד שקל. איך הכסף יחולק בין הלקוחות?

בית המשפט אישר השבוע הסכם פשרה בתביעה ייצוגית על עמלה שגבו חברות הביטוח מבלי לעדכן את הלקוחות. כמיליארד שקל יושבו למבוטחים, שהם 42% מהסכום שנגבה בפוליסות. על מה נתבעו חברות הביטוח, מי זכאים לתשלום ומתי יקבלו את הכסף?

שקד גרין, כלכליסט

ב־2010 החל תהליך תביעה ייצוגית כנגד חברות הביטוח מגדל, מנורה מבטחים, הראל, כלל, הפניקס, איילון והכשרה בטענה שגבו בניגוד לחוק ובמשך שנים מבעלי ביטוח חיים עמלה המכונה "גורם הפוליסה". השבוע אישר המשפט הסכם פשרה בתביעה. על פי ההסכם הפשרה, כמיליארד שקל יושבו למבוטחים, שהם 42% מהסכום שנגבה בפוליסות

מה הבעיה בכך שחברות הביטוח גבו את העמלה?
חברות הביטוח קיבלו אישור מהפיקוח על הביטוח (כיום רשות שוק ההון), לגבות את גורם הפוליסה. הבעיה היתה בשקיפות: החברות לא ציינו את גורם הפוליסה בדף פרטי הביטוח, שהוא החוזה המשפטי בין חברת הביטוח למבוטח. כלומר, הפוליסות שמכרו חברות הביטוח, וכללו את גביית גורם הפוליסה, אושרו, אך לא קיבלו תוקף משפטי מכיוון שלא הופיעה בדף הביטוח של המבוטח.

מה הוחלט עכשיו בהסדר הפשרה?
כמה כסף ישלמו חברות הביטוח כתוצאה מההסכם?
מהרגע שפסק הדין יהיה חלוט, בפני חברות הביטוח יעמדו 150 יום להתחקות אחר כל המבוטחים שהחזיקו ושמחזיקים בפוליסה, ולחשב את עלות ההחזר. לכן, כרגע לא ברור מה תהיה העלות הסופית לחברות. עם זאת, המומחה הפנסיוני אבי אייכלר, שמונה כמפקח על יישום הסדר הפשרה, מעריך כי העלויות עשויות לעמוד על קרוב למיליארד שקל.

מה תהיה המשמעות הכספית למבוטחים?….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר כלכליסט

תמיד כאן לשירותכם: