fbpx

ממיסוי קרנות השתלמות ועד צמצום הטבות פנסיוניות: כך מתכנן האוצר להגדיל את ההכנסות בתקציב 2025

האוצר פרסם את רשימת "צעדי ההתכנסות" בתקציב 2025, שנועדו להגדיל את הכנסות המדינה. בין הצעדים המתוכננים: הקפאת נקודות זיכוי ומדרגות מס, צמצום הטבות מס על הפקדות לפנסיה והעלאת המס על רכבים חשמליים ורכבים מזהמים

שלמה טייטלבאום, אתר כלכליסט

האוצר הפיץ חוברת בת 42 עמודים שכוללת את צעדי ההתכנסות לתקציב 2025. הצעדים בחוברת נועדו להגדיל את הכנסות המדינה בכדי לעמוד בבניית תקציב המדינה ל-2025 עם גירעון שלא יעלה על 4% תוצר. הנה כמה מהמהלכים העיקריים:
הקפאת נקודות זיכוי ומדרגות מס – מדרגות מס ההכנסה, נקודות הזיכוי, הנחות סוציאליות וסכומי התרומה המוכרים לזיכוי מס, יוקפאו בשלוש השנים הקרובות (2025, 2026, 2027) ולא יגדלו. המשמעות היא שלמרות שהכסף יישחק בשל האינפלציה, אנשים ישלמו אותו שיעור מס (למרות שייתכן שבגלל השחיקה בערך הכסף, הם זכאים לרדת במדרגת המס) ויקבלו אותו סכום נקודת זיכוי. גם פטור מס שבח בדירה ראשונה, וגם מס הכנסה שלילי, יוקפאו ולא יעלו. ההקפאות הללו שוות כ-2.6 מיליארד שקל ב-2025.

גם ב-2028 אין כוונה 'לבטל' את ההקפאה, ב-2028 תהיה הצמדה רק בגין האינפלציה של 2027. המשמעות היא שיש כאן העלאת מס בשלוש השנים הבאות בצורה איטית. סך העלאות המסים מ-2028 ואילך בעקבות ההקפאה היא כ-7.8 מיליארד שקל. זהו מהלך משמעותי מאוד עבור תמונת המאקרו של ישראל מאחר שמדובר בתוספת קבועה של 7.8 מיליארד שקל לתקציב.
הגדלה והרחבה של מס יסף – מי שמרוויח יותר מ-721 אלף שקל שנה משלם כיום מס יסף בשיעור של 3% על ההכנסה מעל לסכום זה. מוצע להגדיל את המס ל-5%, ובתנאי שההכנסה הזו (של 721 אלף שקל) איננה מיגיעה אישית אלא ממקורות הוניים. כמו כן, מוצע להכניס גם רווח ממכירה של דירות מגורים להשקעה לחישוב של הרווחים לצורך תשלום מס יסף. מדובר במהלך שמכוון גם הוא לשכבה העשירה ביותר, ויניב בסך הכל כ-2 מיליארד שקל בשנה.

צמצום ההטבה בקרנות ההשתלמות – מוצע לצמצם את הטבת המס לקרן השתלמות, כך שמשעה שהקרן הפכה לנזילה (אחרי שש שנים), תהיה חובת מס של רווחי הון על התשואות של הקרן מכאן ואילך. לדוגמה, קרן השתלמות אליה הופקדו 1,000 שקל, ובמהלך שש השנים הם גדלו ל-2,000 שקל, הרי שלא תהיה חבות מס על 2,000 השקלים. אך אם החוסך יבחר להמשיך את קרן ההשתלמות ולא לפדות אותה, הוא ישלם מכאן ולהבא מס על התשואות. המהלך יביא כ-1.4 מיליארד שקל בשנה. מהלך זה פוגע בעיקר במעמד הביניים הגבוה. זה לא רלוונטי לעשירים ביותר, ולא לעניים ביותר.

צמצום הטבת המס על הפקדות לפנסיה – כיום המעסיק יכול להפריש……
צמצום הטבת המס במשיכת קצבה פנסיונית….
ביטול איחוד עוסקים …

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר כלכליסט

תמיד כאן לשירותכם: