fbpx

קופות גמל להשקעה מחקות: האפיק הפאסיבי של תיק הפנסיה שלך

בעולם קרנות הנאמנות חלק גדול מן הקרנות לא מנוהל אקטיבית. מה הכוונה? פשוט מאוד: ניהול אקטיבי אומר שמנהל הכספים יחליט בעצמו באילו נכסים ספציפיים להשקיע. כל זה תחת מדיניות ההשקעות של הקרן.

משה שלום, אתר FUNDER.CO.IL

ניקח שתי דוגמאות: הראשונה היא קרן נאמנות גמישה, שבה יש חופש מוחלט למנהל הקרן גם בבחירת הקטגוריות של הנכסים (מניות, אג"ח, מזומנים, וכו…) וגם במניות או אגרות החוב הספציפיות בכל קטגוריה. הדוגמה השנייה היא של קרן “עד 20%” מניות, ובה למנהל הקרן יש את החופש לבחור מניות אבל לא יותר מאשר 20% מסך ההון המנוהל בקרן. בקיצור, ניהול אקטיבי בקרן מבטא את כישרון מנהל הקרן, והוא גם ההצדקה לדמי הניהול שנגבים בקרן.
קרנות שלא מנוהלות אקטיבית נקראות קרנות פאסיביות, או בשמן המקצועי – קרנות מחקות, או קרנות סל. קרנות אלה מתחקות אחרי משהו ספציפי, נכס בסיס או נכס ייחוס, ומנסות להשיא תשואה קרובה ככל האפשר למדד הרלבנטי. בקרנות אלה אין פעילות יזומה מצד מנהל הקרן חוץ מהניסיון לספק תשואה קרובה ככל האפשר לנכס הבסיס.
בעולם קופות הגמל להשקעה ניתן גם כן למצוא קופות פאסיביות, המחקות תשואה של נכס בסיס מוגדר. כרגע, יש 6 קופות כאלו: 5 של בית ההשקעות מור, ואחת של בית ההשקעות הלמן-אלדובי. הכתבה הזו תראה לכם 5 מהן, העוקבות אחרי 5 דברים שונים (הסיבה ל־5 ולא ל־6 היא שיש כפילות בין שתי קופות שעוקבות אחרי אותו מדד ה־S&P500). ברור שאין כאן עניין של השוואת תשואה שמנסה להראות מי טוב יותר או פחות כי אין בזה הגיון. העניין הוא בהצגת הקופות האלו כדי שהלקוחות הפוטנציאלים יידעו עליהן, ויוכלו לנצל זאת לצרכיהם.

הקופה החסרה
לפני שנדבר על הקופות, כמה מילים על הקופה החסרה, זו של מור, העוקבת אחרי מדד ה־S&P500. הקופה הזו (מספר קופה 7958) בעלת סטיית תקן נמוכה מזו של המתחרה מהלמן־אלדובי (3.92 מול 4.01), בעלת דמי ניהול נמוכים בהרבה (0.39% מול 0.54%), ועם תשואות קצת פחות טובות לשנה (6.49% מול 6.91%), ולשלוש שנים (27.43% מול 28.59%) (נתונים נכונים למאי-2020). לא ברור מאיפה מגיע ההבדל בביצועי הקופות אבל, מן הסתם כאשר עוקבים אחרי נכס פיננסי כמו מדד, תמיד יכול להיות הבדלים בתשואה, שנובעים גם מהשימוש בנגזרים. ההבדל בדמי הניהול, לא מוסבר בתנאי שוק, מן הסתם, אלא כנראה בנסיון של מור ‘למשוך’ לקוחות על ידי דמי ניהול נמוכים יותר כדי לצבור כמה שיותר נכס מנוהל (במור יש כ־35 מיליון שקלים מול כ־140 בהלמן-אלדובי).
5 קופות גמל להשקעה

 

לחץ כאן לקריאת הכתבה באתר FUNDER.CO.IL 

תמיד כאן לשירותכם: