fbpx

מיהם הגופים שאצלם תשלמו דמי ניהול סמויים גבוהים

חוץ מדמי ניהול בקופות גמל וקרנות השתלמות, אתם משלמים גם "הוצאות ישירות" על ניהול חיצוני של הכספים שלכם. אלו דמי ניהול סמויים ולא הכרחיים. הם מגיעים בפועל אצל מספר גופים ל-0.18%

סתיו קורן , אתר ביזפורטל

רובנו לא באמת עוקבים אחרי דמי הניהול שנגבים מאיתנו בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות, אם כי בשנים האחרונות הפכנו להיות יותר מודעים להוצאה הזו ובצדק. הוצאה נוספת שאנחנו בכלל לא מודעים לה היא ההוצאות הישירות של מנהלי קופות הגמל.
מדובר על הוצאה-עמלה שנגבית מאיתנו על ניהול השקעות חיצוני בנכסים סחירים ובנכסים לא סחירים, בארץ או בחו"ל כמו חברות סטארט-אפ או נדל"ן. אותה עמלה לא מוצגת בדו"ח הגמל כדמי ניהול של מנהל הקרן. היא בנפרד, ואתם לא באמת מודעים לה, אבל היא הוצאה בדיוק כמו שדמי ניהול הם הוצאה.
במילים אחרות, דמי הניהול שאתם משלמים הם לא כל העלות שלכם, למעשה "דוחפים" לכם הוצאות נוספות. האם ההוצאות האלו נדרשות? גם אם כן, אז באופן מזערי. הרי אנחנו פונים לניהול השקעות מקצועי לאותו מנהל קופת גמל- קרן השתלמות כדי שינהל את הכסף שלנו. אנחנו לא מצפים שהוא עצמו יפנה לגופים אחרים שינהלו את הכסף שלנו. אם הוא מנהל טוב אז הוא יודע להתעסק במניות קטנות בבורסה בת"א ולא ישקיע דרך קרן גידור שמתמחה בתחום וישלם לה דמי ניהול גבוהים; אם הוא מנהל השקעות טוב הוא יודע איך להיכנס להשקעות גם לא סחירות בתחום ההלוואות או בתחום הנדל"ן או למצוא חלופות סחירות קרובות.
העובדה שמנהל ההשקעות פונה למנהל השקעות אחר היא בעייתית, היא סוג של תיווך, סוג של גלגול אחריות. והכי בעייתי – היא מייקרת לנו את דמי הניהול האפקטיביים.

מדוע אתם צריכים לשלם עמלה נוספת?
אז יש גופים מוסדיים שמסבירים שבהשקעות לא סחירות בנדל"ן צריך התמחות מיוחדת. זה אולי נכון, אבל שפע האפשרויות בשוק ההון מייצר תחליפים סחירים. חוץ מזה, מנהלי הקופות והקרנות סבורים שההשקעה בנכסים לא סחירים מסוג זה עשויה לאפשר לעמיתים להיות מושקעים בנכסים שאולי יניבו להם תשואות גבוהות יותר, כמו למשל קרנות הון סיכון, פרייבט אקוויטי וכדומה. אולם ההשקעה בנכסים אלו לא באמת הוכחה כמספקת תשואה עודפת ומה שבטוח שהיא יותר מסוכנת…..

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר ביזפורטל

 

תמיד כאן לשירותכם: