fbpx

האם רוחות המלחמה באירופה ישפיעו על תיק ההשקעות?

על אף הלחימה העזה באוקראינה, חשוב לזכור שהאירועים הללו הינם בראש ובראשונה אירועים גיאופוליטיים במהותם, ולא אירועים כלכליים. ההערכה היא שלאירועים אלה יש השפעה נקודתית, והם לא ישפיעו על הכלכלה הגלובלית באופן מהותי בטווח הארוך

מגזין בית השקעות אלטשולר שחם

כבר מספר שבועות חלפו מאז פלשו הרוסים לאוקראינה, והאוקראינים ממשיכים לדווח על אבדות בנפש. הדי המלחמה הגיעו מיד גם לבורסות, כאשר הנפט הגיע לשיא עם שווי החבית הגבוה מאז 2014 ומחיר הזהב מזנק גם הוא. בימי הלחימה הראשונים שוקי המניות בארה"ב, באירופה ובישראל ירדו בחדות בכ-3%-4%, והבורסה במוסקבה צללה בכ-36%, עד שנסגרה למסחר. כעת, אנחנו רואים את השווקים בכל העולם נסחרים בתנודתיות גבוהה, ואת מחיר הנפט עולה.
גם הלחץ על מחירי האנרגיה מתגבר, לאור העובדה שרוסיה הינה ספקית גדולה של נפט וגז והתלות של מדינות אירופה בה הינה משמעותית. בנוסף, ובצעד חסר תקדים, החליטה גרמניה להגדיל את תקציב הביטחון שלה כך שיהווה כ-2% מהתמ"ג. זאת לאור העובדה שגרמניה רואה בפלישה הרוסית לאוקראינה "עידן חדש" באירופה, כאשר צעד זה מהווה תגובה לתוקפנות של פוטין. גרמניה היא החלוצה בנושא, אולם סביר להניח שמדינות נוספות ילכו בעקבותיה ויבקשו להגדיל את תקציבי הביטחון שלהן כהגנה עצמית. מגמה זו עשויה להגדיל את רווחיותן של חברות שמייצרות נשק.
זירה נוספת מרכזית שבה מתרחשת מלחמה מאחורי הקלעים, ללא טנקים ונשק, היא זירת הסייבר. בחודשים האחרונים חוותה אוקראינה לא מעט מתקפות סייבר הכוללות קריסה של אתרים ממשלתיים ובנקים, המיוחסות כולן לרוסיה. אולם אוקראינה לא נשארה חייבת והיא בנתה צוות וולונטרי שמטרתו להילחם במתקפה הרוסית.

במוקד: שוק הסחורות והאינפלציה
לגישתנו, אירועים מן הסוג הזה עשויים אף לייצר דווקא הזדמנויות השקעה בטווח הארוך, למשל, לאור האפשרות לקנות נכסים מסוימים במחירים נוחים…..

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר בית השקעות אלטשולר שחם

תמיד כאן לשירותכם: