fbpx
צעיר במחשב

"ביטול הגבלת דמי הניהול אינו מספק. השוק לא תחרותי"

פרופ' ישי יפה, שעמד בראש הוועדה שבחנה את מבנה גביית העמלות עבור הוצאות ישירות בשוק הפנסיה, מתייחס ליישום המדשדש של המלצות הוועדה ולהחלטת רשות שוק ההון לבטל את מגבלת גביית דמי הניהול בענף הגמל: "אם אתה גומר את עניין השינויים פה, נתת למוסדיים את מה שהם רצו"

אלמוג עזר, אתר כלכליסט

"אם כל מה שהרשות תעשה זה לבטל את ההגבלה על גביית דמי ניהול עבור הוצאות ישירות, זה רחוק ממסקנות הוועדה וגם לא מספק ומאכזב". כך מסכם פרופ' ישי יפה את ההחלטה האחרונה של רשות שוק ההון לבטל את מגבלת דמי הניהול עבור הוצאות ישירות בשיעור של 0.25%. יפה, פרופסור לכלכלה ומימון באוניברסיטה העברית, עמד בראשות ועדת יפה שמונתה כדי לבחון את האפשרות לשנות את מבנה גביית העמלות עבור הוצאות ישירות בקופות הגמל.
בשבוע שעבר הודיעה רשות שוק ההון, לאחר שקיבלה את מסקנות ועדת יפה, כי היא מבטלת את הגבלת דמי הניהול עבור הוצאות ישירות. מעתה, כל מנהל יוכל לקבע מדי שנה מה גובה תוספת דמי הניהול שהוא מבקש לגבות מהלקוחות לאותה שנה.
בקרנות הפנסיה נגבות עמלות משלושה סוגים: עמלה עבור הצבירה (ההון שכבר נחסך), עמלה עבור ההפקדות (ההון שמופקד מדי חודש לקופה), ובנוסף על שתיהן נגבות עמלות הוצאות ישירות. עמלות אלה נגבות מדי שנה בדיעבד עבור שימוש באנשי השקעות מחוץ לחברת הניהול או עבור הוצאות נלוות אחרות שנעשות בהשקעות מורכבות (עורכי דין, מתווכים ועוד).
עד עתה ניתן היה לגבות, כאמור, עמלות בשיעור של 0.25% מקרנות הפנסיה, שמגיעות לכדי 2,500 שקל בשנה בקרן פנסיה בהיקף של מיליון שקל. לאורך 20 שנה, מדובר כבר בעמלה מצטברת של 50 אלף שקל. בעבר, המוסדיים היו גובים דמי ניהול אלה בצורה נסתרת….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר כלכליסט

 

צעיר במחשב
תמיד כאן לשירותכם: