fbpx
אם מבוגרת ובת

מושלכים לעת זיקנה: עד כמה קשה להיות קשיש בישראל?

היעדר חיסכון פנסיוני, תנאים מחמירים לקבלת השלמת הכנסה והפסקת הצמדת קצבת הזיקנה לשכר הממוצע במשק, דוחקים מאות אלפי קשישים בישראל אל מתחת לקו העוני. הממשלה הנוכחית אמנם העבירה כמה תיקונים חשובים, אבל אפילו הם לא מצליחים להפוך את הזיקנה של רבים מאתנו למכובדת

צלי גרינברג, אתר וואלה!

אל תשליכני לעת זיקנה? לא כשמדובר בקצבת הזיקנה, שהפער בינה לבין השכר הממוצע במשק רק הולך וגדל, ומשאיר מאחור את אוכלוסיית הגיל השלישי, שלא שפר עליה המזל ליהנות מפנסיה תקציבית. עתה בצל האינפלציה המטפסת, גובר החשש כי העלייה החדה ביוקר המחיה יכניס למעגל העוני קשישים נוספים.
לפי נתוני הביטוח הלאומי, החל מה-1 לינואר השנה עומדת קצבת הזיקנה של כ-858 אלף בני הגיל השלישי בישראל על 1,569 שקל ליחיד ו-2,398 שקל לזוג. זאת לעומת שנת 2011, אז עמדה קצבת הזיקנה על 1,444 שקל – עלייה של כ-8.6% ב-11 השנים האחרונות.
השכר הממוצע במשק, עם זאת, עמד על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על 12,672 שקל לשכיר במרץ האחרון, לעומת 8,307 שקל בשנת 2011 – עלייה של 52.5% לאותה תקופה.
קצבת הזיקנה אמנם מתווספת לתשלומי הפנסיה של אוכלוסיית הפורשים מעבודה, העומדים על ממוצע של כ-8.1 אלפי שקלים לגברים שעבדו בישראל ועל כ-5.2 אלפי שקלים בממוצע לנשים, אבל – וזה אבל גדול מאוד: רוב אוכלוסיית הגיל השלישי כלל אינה נהנית מפנסיה.

מדהים: לרוב הישראלים בגיל פרישה אין פנסיה

נתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת, שהוצגו בוועדת העבודה והרווחה בחודש מרץ האחרון בדיון הנוגע במצוקה הכלכלית של אזרחים וותיקים בעלי פנסיות, העלו כי לכ-58% מהמגיעים לגיל הפרישה אין כלל פנסיה, וכי רק כ-40% מהם מקבלים קצבה פנסיונית חודשית העולה על 1,000 שקל.
מקור היעדר הפנסיות נובע, בין היתר, מאי חיסכון לפנסיה שהתאפשר עד…

מקור כל העיוותים הללו נוצר כתוצאה מהוצאת הצמדת קצבת הזיקנה לשכר הממוצע במשק והעברת הצמדתה למדד המחירים לצרכן. בשל כך קצבת הזיקנה עלתה בעשור האחרון ב-152 שקל בלבד, אך בכמה עלו מחירי הדיור, התחבורה, המזון והתרופות?"

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר וואלה!

 

אם מבוגרת ובת
תמיד כאן לשירותכם: