fbpx

בורסה או נדל"ן? המחלוקת הנצחית עוברת עדכון גרסה

לא מעט אנשים מתלבטים איזו זירת השקעה אטרקטיבית יותר – שוק ההון או נדל"ן. הופעתם של האפיקים האלטרנטיביים (בלתי-סחירים) טורפת את הקלפים ומאפשרת למשקיעים להתנער מדפוסי ההשקעה המסורתיים ולאמץ פתרונות חדשניים, שעשויים לייתר גם את העיסוק במחלוקת ארוכת השנים

מגזין בית השקעות IBI

בחודשים האחרונים מתמודד שוק הנדל"ן הגואה מול הבורסה, ששברה שיאים, ואלו מציפים שוב את הדיון סביב השאלה שמעסיקה רבים מהמשקיעים – שוק ההון או נדל"ן. למעשה, מדובר בסוגיה המלווה את עולם ההשקעות מאז ומתמיד, וכזו שגם עמדה בבסיס שורת מחקרים שניסו לפצח את החידה ולקבוע אחת ולתמיד איזה אפיק השקעה יניב תזרים גבוה יותר. שלא במפתיע, עד כה לא נרשמה הכרעה לטובת אחד הצדדים, וספק גדול אם תהיה כזו.
את הקושי בהגעה למסקנה חותכת, אפשר לייחס לשונות המאפיינת את שתי שיטות ההשקעה, אך בעיקר לעובדה כי התוצאה ביחס לאיזה אפיק גבר על ביצועי האחר, תלויה במתודולוגיה שנבחרה, כלומר חתך הזמן, הסקטור הספציפי והאזור הגיאוגרפי שנדגמו.
כמו-כן, גם הבחירה אילו פרמטרים לוקחים חלק בהשוואה (מיסוי, דיבידנדים, מימון, עלויות מעטפת וכו'), משפיעים באופן דרמטי על השורה התחתונה. במילים אחרות, יש אפשרות "לשחק" עם התשואה ולהגיע למסקנות הפוכות כאשר משווים בין ביצועי השוק הסחיר לנכס נדל"ן. אבל בעוד המחלוקת הבלתי-פתירה ממשיכה ללבות את המאבק בין ה"מחנות", המצדדים כל אחד באלטרנטיבה אחרת כעדיפה יותר להשקעה, נראה כי על דבר אחד אפשר להסכים – בשנים האחרונות המחלוקת ניצבת בפני נקודת מפנה.

ההשקעות האלטרנטיביות טורפות את הקלפים

עד השנים האחרונות נאלצו המשקיעים לבחור בין שני האפיקים הפופולריים, אלא שבעוד אלטרנטיבת ההשקעה בבורסה הייתה נגישה וזמינה, מי שביקש לנעוץ את כספו בהשקעה ישירה בנכס נדל"ן ריאלי, נתקל בחסמי כניסה לא פשוטים. בין היתר, סף כניסה הכרוך בהעמדת הון עצמי גבוה מאוד; ניהול ותחזוקה שוטפת של הנכס; עלויות מעטפת יקרות הנלוות להליך השקעה; איתור וניהול שוכרים ולעיתים אף משקולת מיסוי כבדה. שילוב הדברים דחק רבים מהמשקיעים החוצה משוק הנדל"ן, אך במקביל דחף אותם לתור אחר הזדמנויות השקעה חלופיות.

בעוד חלקם קיוו לקצור את פירות באמצעות "הצמדת" הכספים לחברות נדל"ן הנסחרות בבורסה, עבור אחרים זו אינה הייתה חלופה הולמת להחזקה בנכס נדל"ן מניב. הסיבה לכך טמונה בעובדה כי השקעה בנכס מניב נועדה לייצר תזרים מזומנים שוטף לאורך חיי ההשקעה לצד פוטנציאל עליית ערך ואפסייד עתידי, אלמנטים אשר לרוב נעדרים בהשקעה במניות סקטור הנדל"ן בשוק הסחיר. אלא שבשנים האחרונות נרשמה תפנית. הופעתן של קרנות הנדל"ן האלטרנטיביות הסירו את החסמים ועיצבו מחדש את דפוס ההשקעה בנדל"ן – בישראל ומעבר לים.

אלה אפשרו למשקיעים להתנער מאופי ההשקעה "המסורתי", בדמות רכישת נכס ריאלי באופן ישיר, ולאמץ פתרונות השקעה חדשים, שברובם מאפשרים רף כניסה נמוך בהשוואה להשקעה ישירה בנכס נדל"ן. בצד זאת, המשקיעים נחשפו גם לראשונה לאלטרנטיבות השקעה "מחוץ לקופסה" בשווקי נדל"ן דומיננטיים מעבר לים, כמו השקעה בקרנות חוב, הלוואות גישור ליזמים בארה"ב ועוד. אלה תרמו את חלקם בעיצוב תיק הנכסים ואפשרו שילוב רכיבי השקעה בעלי פוטנציאל שגשוג גם אל מול סביבה כלכלית מורכבת.

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר בית השקעות IBI

תמיד כאן לשירותכם: