fbpx

האם ביטוח מנהלים הוא החיסכון הכי נכון עבורנו? מדובר תוכנית חיסכון שנויה במחלוקת

לביטוח מנהלים הרבה חסרונות, אבל כנגד כל החסרונות, עשוי להיות לה יתרון פוטנציאלי בודד, מהו ?

אור פוריה, אתר FUNDER.CO.IL

ביטוחי מנהלים הן אחת התוכניות הנפוצות בתיקי החסכונות הפנסיוניים שלנו, אך לצערנו מדובר גם באחת מהתוכניות השנויות במחלוקת. צריך כמובן להגיד שאין קשר בין התוכנית לאיזשהוא תפקיד ניהולי וכל עובד יכול להחזיק בתוכנית (איש חכם אמר לי פעם שבישראל יש יותר מנהלים מעובדים).

בהתאם לחוק פנסיית חובה, לכולנו יש היום חיסכון פנסיוני לקצבה. משנת 2008 קיימות שלוש אלטרנטיבות לחיסכון כזה: קרנות פנסיה, קופות גמל וביטוחי מנהלים. עד 2008 היו לנו רק שתי אופציות: קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים.

בגדול, לביטוחי המנהלים קיימים חסרונות רבים ויתרון פוטנציאלי אחד, החסרונות הן:

1. ניהול ההשקעות מתבצע בגופים מסויימים (חברות הביטוח) בלבד, אלה לאו דווקא הגופים הטובים ביותר.

2. דמי ניהול מאוד גבוהים, בהשוואה לקופות גמל או קרנות פנסיה – הדוגמא הבולטת ביותר היא "פוליסות משתתפות ברווחים" – ביטוחי המנהלים שהיו קיימים בשוק עד סוף שנת 2003 ובהם דמי הניהול היו 0.6 + 15 אחוז מהרווח (דמי הצלחה) – אם נניח תשואה ממוצעת של כ-8 אחוז לשנה, נגיע לממוצע דמי ניהול של כ-1.8% לשנה (15% מ-8 אחוז הם 1.2 אחוז ועוד 0.6 אותם נשלם בכל מקרה), מדובר על פער דרמטי מדמי הניהול המקובלים בקופות גמל או בקרנות פנסיה.

3. כיסויים ביטוחיים, במידה וקיימים, נמצאים במחיר גבוה בהרבה ממחיר השוק – כיסויים אלה פוגעים לנו בצורה משמעותית בחיסכון העתידי (חברות וסוכני הביטוח נהנים מחוסר תשומת הלב שלנו לתשלומים אשר יורדים מקופה שתהיה רלוונטית לנו רק בעוד שנים רבות…).

4. במקרים רבים, לא ניתן לשנות את……

בביטוחי מנהלים ישנים עשוי להיות קיים מקדם חלוקה טוב משמעותית – לרוב 157.63, 166.66 או 173.88 לנשים.

מקדם כזה יגדיל לנו באופן משמעותי את הקצבה שנקבל בהינתן אותה צבירה (המקדם נמצא במכנה…).

ככלל אצבע, קו פרשת המים מבחינת איכות המקדמים הוא….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר אתר FUNDER.CO.IL

תמיד כאן לשירותכם: