fbpx

העלאות הריבית וההפיכה המשטרית פוגעות בהשקעות המוסדיים בשוק המקומי

בשוק ההון מדברים על צניחה של כ–30% בהפקדות החדשות לחסכונות הציבור בחודשים האחרונים ■ הסיבות המרכזיות: הירידה החדה בהכנסה הפנויה, בעיקר בשל התייקרות המשכנתאות, והעלייה בשיעור ההשקעה בחו"ל של החסכונות הפנסיוניים ■ וגם: "הירידות בשוק המקומי מלחיצות את החוסכים"

אסא ששון, אתר דה מרקר

בכל חודש זורמים לחיסכון ארוך הטווח בישראל כ–20 מיליארד שקל. זהו סכום ברוטו שמנהלי ההשקעות המוסדיים אמורים לבצע בו פעולות השקעה, כדי לדאוג לחיסכון הפנסיוני של כולנו. אלא שהעלאות הריבית וההפיכה המשטרית, שמתגבשת בימים אלה, מעיבות על זרימות הכספים הללו. הערכות הן כי הנפגע העיקרי הוא אפיק פוליסות חיסכון.

קשה לדעת עד כמה נפגעו הזרמות הכספים החדשים לחיסכון הפנסיוני, אבל בשוק ההון מדברים על ירידה של כ–30% בהפקדות לחיסכון בכלל, ולפוליסות חיסכון בפרט, בגלל הריבית הגבוהה ועננת ההפיכה המשטרית. פוליסות חיסכון — פוליסת ביטוח שהיא מעין תוכנית חיסכון — הן אחד מאפיקי ההשקעה הפופולריים בחברות הביטוח. מנוהלים בהן יותר מ–100 מיליארד שקל והערכות הן שבכל חודש זורם לתחום כמיליארד שקל.

"תשמע", הסביר לי מנהל בכיר בתחום הפנסיה, "השבוע באה אליי עובדת ששילמה משכנתא של 4,700 שקל בחודש. בעקבות עליית הריבית היא משלמת 6,000 שקל בחודש. זה משפיע על החיסכון המשפחתי. אז במקום להפקיד ולחסוך, היא מתחילה לאכול את החסכונות שלה — והיא לא לבד".

מקטינים חשיפה לישראל
ויש עוד נקודה חשובה בהקשר זה. הגופים המוסדיים מפנים כ–40% מכל שקל חדש שמגיע אליהן להשקעות בחו"ל. כלומר, מתקבלת תמונה לא מעודדת של ירידה חדה בכספים החדשים שמושקעים בשוק המקומי….

'אנשים קונים רק כשהם אופטימיים'. וההפיכה משטרית יוצרת תחושה שלא הולכים לקרות פה דברים טובים. יש חשש ממלחמת אחים, משלטון דורסני, מהתהוות דיקטטורה. אז אנשים שומרים את הכסף קרוב ולא ממהרים לקנות או לחסוך לטווחי זמן ארוכים יותר…..
אבל כל מי שרץ להזיז את כספיו לחו"ל ראוי שיזכור את דבריו של מנהל השקעות מוסדי….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר דה מרקר

תמיד כאן לשירותכם: