fbpx
צמיחה

מתנדבים? כל הכבוד. אלו הזכויות שחשוב שתכירו

הרבה מאוד ישראלים מתנדבים מאז תחילת המלחמה, וזהו כמובן ראוי לשבח. אך מה חשוב לדעת לפני שבכלל מתחילים בהליך ההתנדבות, האם ביטוחים פרטיים יכולים לעזור במקרה של פציעה, אילו הקלות מספק הביטוח הלאומי ומה ההבדל בין התנדבות ביוזמות אישיות לכזו הנעשית במסגרת גופים מוכרים? מדריך

ליטל דוברוביצקי, אתר YNET

נזק פיזי או נפשי יכול להיגרם למתנדב בזמן התנדבותו, כמו חס וחלילה פגיעה מרקטה, מירי, נפילה בדרך למקלט או כתוצאה מההתנדבות עצמה, כמו במקרה של איש זק"א שנחשף למראות מזעזעים. מה הזכויות של המתנדבים, ומה חשוב מאוד לדעת אם ברצונך להתנדב במסגרת המאמץ המלחמתי? שאלנו את עו"ד נתן רון, שותף מנהל ב"רון-פסטינגר, עורכי דין".
האם תמיד התנדבות מוכרת במקרה של נזק?
חשוב להדגיש כי ההתנדבות מוכרת רק כאשר היא נעשית במסגרת הגופים המוכרים על פי החוק, ולא כאשר היא נעשית על ידי יוזמה אישית מבורכת כשלעצמה (כגון אדם שנסע על דעת עצמו לחלק אוכל לחיילים).
"כאן יש לחדד ולהפנות את תשומת הלב לנקודה חשובה מאוד", מסביר עו"ד נתן רון. "בחוק ישנה רשימה ארוכה של ארגונים שמוכרים ככאלו שהתנדבות בהם מזכה את הנפגע בפיצוי במקרה של תאונה, ואליהם מצטרפים מתנדבים של רשויות מקומיות ועיריות. הרשימה הזו מתעדכנת מעת לעת וכדי להיכלל ברשימה על הארגון לעמוד במספר תנאים הכלולים בחוק. הרשימה התעדכנה לאחרונה ב-2017, כך שהיא בוודאות אינה כוללת הרבה מאוד מהארגונים שפועלים כיום. יש לדרוש משר הרווחה לכלול ארגונים אלו מיד ברשימה, כי אחרת עלולה להיווצר תקלה גדולה כשמתנדבים לארגונים אלו יחשבו שהם מבוטחים, ובפועל יתברר שלא כך הדבר".

מה הדין במקרה של מתנדב שכתוצאה מהתנדבותו ספג פגיעה נפשית?
מתנדב שנפגע במסגרת התנדבות באחד מהגופים המוכרים בחוק, ושסובל פגיעה נפשית עקב חשיפתו לאירועי המלחמה, יוכל לקבל תשלומים מהביטוח הלאומי הן בגין התקופה בה אינו יכול לעבוד והן בגין הנכות הזמנית או הצמיתה שתישאר. הפיצוי עבור תקופת אי הכושר תלוי במשכורתו של המתנדב מעבודתו ה"רגילה" וממנה נגזר גם הפיצוי עבור נכות לצמיתות אשר בדרגות שבין 10 ל-20 אחוז יכול לנוע בין …..
האם מתנדב יכול להיחשב גם כנפגע פעולות איבה?
מתנדב באחד הגופים המוכרים על פי חוק, אשר נפגע עקב נפילת טילים, ירי, או חשיפה למראות המלחמה, יוכר על ידי הביטוח הלאומי הן כ"נפגע עבודה" והן כנפגע פעולת איבה. הוא יכול לנהל את שתי התביעות במקביל ו….
מה הדין במקרה שמתנדב במסגרת המאמץ המלחמתי נפגע לא כתוצאה מהמלחמה אלא למשל מנפילה במרחב הציבורי כתוצאה ממפגע בדרך?
במקרה זה ניתן להגיש תביעת נזיקין רגילה (כגון עקב נפילה בשל מפגע מסוכן בדרך), במקביל למיצוי הזכויות בביטוח הלאומי……

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר YNET

צמיחה
תמיד כאן לשירותכם: