fbpx
תחום הסיעוד - אם ובת

מחקר: הפסדי הביטוח הסיעודי נובעים מכשל מבני שלא טופל

מרכז טאוב חושף: תוחלת הביטוח הסיעודי היא חיובית עבור המבוטח ולכן הפסדית למבטח. בין הגורמים: עליית קצב גידול אוכלוסיית הקשישים, שיגיע ל־20–30 אלף בשנה בעשורים הקרובים. ניר קידר, מנכ"ל המרכז: "הסימנים היו שם כבר שנים"

שקד גרין, אתר כלכליסט

הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים של קופות החולים, בהם מבוטחים כמחצית מתושבי ישראל, עומדים לקרוס. מחקר שכתבו ניר קידר, נדב דוידוביץ' ואבי וייס ממרכז טאוב מציג את המספרים שהובילו לקריסת הביטוחים הסיעודיים.
הנושא עלה לכותרות בחודשים האחרונים לאחר שקופת חולים כללית, בה מבוטחים 2.5 מתוך 4.6 מיליון המבוטחים, הודיעה שהקרן ממנה משולמות התביעות עומדת להתרוקן. כפיתרון מיידי למניעת התרוקנות הקופה, החליטה רשות שוק ההון להרע את תנאי הביטוח ולצמצם את התקבולים לחולה סיעודי מ־6,100 שקל בחודש ל־5,000 שקל, מה שהוביל לוויכוח מתוקשר בין מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ומ"מ ראש רשות שוק ההון עמית גל. בינתיים, שתיים משלוש חברות הביטוח שמבטחות את קופות החולים – הראל והפניקס – שוקלות להפסיק לבטח את הקופות החל מסוף השנה, בעוד שלושה שבועות. בשבוע שעבר כבר התקיים דיון בבג"ץ על כוונתה של הראל להפסיק לבטח את הביטוחים הסיעודיים של כללית. כעת, בשיחה עם "כלכליסט" אומר קידר: "זה לא היה צריך להתפוצץ רק לפני כמה חודשים, הסימנים המעידים היו שם לפני כמה שנים".

אחד מאותם סימנים מעידים הוא העלייה המטאורית בשיעור החולים הסיעודיים. חלק מהעלייה קשור באופן טבעי להזדקנות האוכלוסיה – סיכוייו של אדם להפוך לסיעודי גדלים ככל שהוא מתבגר. בעוד שבשנים 2010–2020 מספר בני ה־75 ומעלה גדל בכ־9,000 איש בשנה, הרי שבין 2020 ל־2040 מספרם צפוי לגדול בממוצע בכ־20–30 אלף מידי שנה, ולעמוד על קרוב למיליון איש ב־2040, לעומת כחצי מיליון איש כיום. זאת, לצד העלייה בתוחלת החיים: משנת 1999 ועד 2021 עלתה תוחלת החיים של גבר בן 65 בכשלוש שנים (16.4 לעומת 19.5 שנים), ושל אישה בת 65 בשלוש שנים וחצי (18.5 לעומת 22 שנים).
עם זאת, מהנתונים של מרכז טאוב עולה כי בעוד ששיעור מקבלי קצבת הזקנה עלה בעשור האחרון ב־40%, מספרם של מקבלי קצבת סיעוד מקופות החולים עלה ב……

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר כלכליסט

 

תחום הסיעוד - אם ובת
תמיד כאן לשירותכם: