fbpx
מבוגרים על אופנוע

ממשלות המערב צריכות להתמודד כעת עם ההזדקנות

זוהי מסקנתו של אקונומיסט מן הנתונים המלמדים, ששיעור הזקנים באוכלוסייה עולה בהתמדה – מה שאומר פחות צמיחה ויותר הוצאות על פנסיות ובריאות ● לדעת העיתון אין מנוס מקיצוץ בפנסיות והעלאת גיל הפרישה

איתמר לוין , אתר news1.co.il

אם התחזיות הנוכחיות מדויקות, 2064 תהיה השנה הראשונה מזה מאות שנים בה מספר היילודים יהיה נמוך ממספר המתים. לאוכלוסיית ארה"ב יישאר רק מרחב צר לגידול. בשנת 2100 יהיו הרבה פחות מהגרים-בכוח והפריון העולמי יהיה 1.7 תינוקות לאישה. רק בשני איים באוקיינוס השקט וארבע מדינות באפריקה הפריון יהיה בשיעור מספיק כדי לשמר את האוכלוסייה באותו גודל.

לפיכך, מציין אקונומיסט, כל מדינה גדולה תיתקל במוקדם או במאוחר בקיר דמוגרפי. תשלומי הפנסיות והבריאות יכבידו על הלחץ הפיסקלי. הצמיחה עלולה לקרוס בעוד החוב מתנפח. עד כמה האסון יהיה עמוק – תלוי בשאלה האם קובעי המדיניות ישמרו על משמעת תקציבית, יעמדו בפני לחצם של מבוגרים זועמים ובמיוחד יטילו גזירות כעת כדי למנוע קשות יותר בעתיד.

לארה"ב ואירופה יש יותר זמן להתכונן מאשר למזרח אסיה, שכבר מתחילה להרגיש את הלחץ. קוריאה הדרומית מזדקנת מזה זמן ואוכלוסייתה מצטמקת בארבע השנים האחרונות. בשנת 2036 מספר הקוריאנים מעל גיל 65 יהיה כפול מאשר מתחת לגיל 18; סין תגיע לשם ארבע שנים מאוחר יותר; ארה"ב – רק בשנת 2100. ועדיין, בשנת 2050 יצטרכו המדינות העשירות להוציא 21% מהתוצר על זקנים, לעומת 16% ב-2015; רבע מהסכום יהיה לפנסיות, והיתרה – בריאות ורווחה.

ההיקף המדויק של המכה הדמוגרפית תלוי לא רק בקצב ההזדקנות, אלא גם בציפיותיהם של הזקנים ממדינתם. לסיאול יש יתרון מסוים: יחס החוב-תוצר שלה הוא 55% והגרעון הוא רק כ-3%, כך שיש לה מהיכן לשלם. אולם, רק למעט מן הזקנים במדינה יש פנסיה ממשלתית ו-40% מהם חיים בעוני. הבעיה תהיה קשה יותר בסין: בשנת 2050 יהיה צורך לשלם פנסיה בסיסית ל-100 מיליון בני אדם, אבל כבר כיום שליש מקרנות הפנסיות המקומיות מצויות בגרעון. קרן הפנסיות הממשלתית המרכזית עלולה להתרוקן ב-2035. הפנסיות הנדיבות בארה"ב ובאירופה עלולות להביא לגורל דומה, גם אם מאוחר יותר.

גודל המכה תלוי באופן בו יסתגלו המשקים לשינויים. אוכלוסייה מזדקנת פירושה עתיד עגום לצמיחה, משום שהם ….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר  news1.co.il

מבוגרים על אופנוע
תמיד כאן לשירותכם: