fbpx
צעיר במחשב

מה עשתה קרן הפנסיה שלכם בחודשים האחרונים והאם אתם במסלול הנכון?

קרנות הפנסיה הם אפיק החיסכון הגדול והחשוב עבור רוב הישראלים, אך מעט מדי שואלים את עצמם האם הם בחרו את החברה הנכונה שתנהל אותו עבורם, והאם הקרן שהם מושקעים בה מתאימה לצרכיהם; אילו חברות עומדות בראש התשואות לטווח קצר ולתקופה של שנים?

איתן גרסטנפלד , אתר ביזפורטל

נתחיל מהסוף: הפניקס מיטב ומנורה בולטים בניהול פנסיה בטווח של ה-5 שנים האחרונות, אבל בית ההשקעות אלטשולר שחם חוזר לצמרת ומוביל את התשואות בטווח של השנה האחרונה. התשואות שהיו בעבר לא בהכרח מעידות על התשואות שיהיו בעתיד, אבל זה הפקטור העיקרי שיש לנו כדי לגזור לגבי ההמשך.

פנסיה היא חיסכון לטווח ארוך, כשעבור אזרחים רבים, קרן הפנסיה היא אפיק החיסכון המשמעותי והחשוב ביותר. בהקשר זה, נהוג לציין את כלל האצבע שאומר שכדי לקבל פנסיה חודשית של כ-8.3 אלף שקל בחודש צריך לחסוך לאורך שנות העבודה כ-2 מיליון שקל בקרן הפנסיה. ככל שעובדים פחות שנים בדרך – מפסידים שנות חיסכון, וזה עלול להיות משמעותי בזמן הפרישה.

אדם שהמשכורת החודשית שלו היא 10,000 שקל בחודש ברוטו, מפריש (יחד עם הפרשות המעביד) כ-1,800 שקל בחודש לקרן הפנסיה ופיצויים. לאורך 40 שנות עבודה בשכר זה העובד יפריש כ-890 אלף שקל. מהיכן יגיעו עוד 1.1 מיליון שקל? נכון – אפקט הריבית דריבית בשוק ההון (בשילוב רכיב תשואת אג"ח מובטחות – התחייבות של המדינה לשלם ריבית כך שבתקופה של ירידות בשווקים – הרכיב הזה מהווה הגנה מסוימת). מכאן החשיבות הגדולה בלהתחיל לחסוך מוקדם, יותר שנות חיסכון משמעותה יותר כסף בפנסיה.

ריבית דריבית והפנסיה שלכם
בבסיס הרעיון עומדת ההנחה שבטווח הארוך השוק ימשיך לצמוח, על אף הירידות העיתיות. לכן, ירידות שערים בחודש אחד או בשנה אחת, הן פחות קריטיות לחיסכון, שכן החוסכים רואים את הכסף רק בחלוף לא מעט שנים. לצורך כך, מציעות חברות הפנסיה השונות מסלולים מותאמי גיל, מתוך ההבנה שכל שעולים בגיל, יש פחות זמן עד לפנסיה, והתיק נהיה רגיש יותר לירידות. כלומר, בניגוד לאדם צעיר שרק החל לחסוך, אדם שמתקרב לגיל הפנסיה, לא יכול להרשות לעצמו סיכונים גדולים, ולכן החברות יקטינו בתיק של שכבת הגיל שלו את החשיפה לשוק המניות לטובת השקעה באפיק סולידי (לרוב אג"ח). לעומתו האדם הצעיר פחות מוטרד ממפולת נקודתית בשווקי ההון, וירצה להגדיל את החשיפה שלו לאפיק המנייתי שכן האפסיד שיכול להתקבל מאפיק זה הוא גבוה משמעותי מזה שמתקבל באפיקים הסולידיים

אז מה עשתה הקרן שלכם בשנים האחרונות
לאור מה שהסברנו לעיל כדאי לבחון את הפנסיה שלכם לפי הביצועים שלה בטווח הארוך, ולא לפי מה שעשתה בחודש האחרון. מבט על נתוני חודש יוני של חברות הביטוח עבור חוסכים "צעירים" (עד גיל 50) חושף פערים לא קטנים. בזמן שמיטב הפניקס, השיאה לחוסכים דרכה את התשואה הטובה ביותר (50.3%), הראל נותרה הרחק מאחור (40.9%). אחרי הפניקס ניתן למצוא את החברות …..

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר ביזפורטל

צעיר במחשב
תמיד כאן לשירותכם: