fbpx

למה השקעה פסיבית ב־S&P 500 עולה כמו אקטיבית? רמז: מתחיל בסוכן ביטוח

למה השקעה פסיבית ב־S&P 500 עולה כמו אקטיבית? רמז: מתחיל בסוכן ביטוח
תוך שנתיים וחצי, עברו מעל 100 מיליארד שקל למסלולים עוקבי המדד האמריקאי, אך דמי הניהול נותרו כמעט כמו במסלולים האקטיביים. הסיבה: פופולריות המדד, והתשלום הגבוה לסוכני הביטוח

שקד גרין, אתר כלכליסט

הטרנד לא הוזיל משמעותית את דמי הניהול: נדמה שכבר אי אפשר לדבר על מסלולים מחקי S&P 500, מדד הדגל האמריקאי, מבלי להצמיד להם את המילה "טרנד". בשנים האחרונות, רוב חברות הביטוח ובתי ההשקעות החלו להציע מסלולי השקעה שעוקבים אחר המדד, שעלה ב־81% ב־5 השנים האחרונות.
חולשת המשק הישראלי עקב ההפיכה המשטרית ולאחר מכן המלחמה, העלו עוד יותר את קרנו של המדד בעיני החוסכים הישראלים. התוצאה: יותר מ־100 מיליארד שקל הועברו למסלולים אלו בשנתיים וחצי האחרונות.
שטחי לוגיסטיקה לצד נמל אשדוד יימכרו מ-1.1 מיליון ש"ח הון עצמי

מבדיקת כלכליסט עולה כי בקרנות הפנסיה והגמל, קופות הגמל להשקעה וקרנות ההשתלמות, סך הכספים שמושקעים ישירות במסלולים עוקבי S&P 500 עומד, נכון ליוני האחרון, על 121 מיליארד שקל – 7.4% מסך הכספים. להשוואה, בדצמבר 2021, כ־13 מיליארד שקל בלבד הושקעו במסלולים אלו, 1% מסך הכספים.
רוב המסלולים בחסכונות ארוכי הטווח של הציבור משקיעים ברמת חשיפה מסוימת למדד, והנתונים שמוצגים משקפים אך ורק את ההשקעה במסלולים שמשקיעים את מלוא הכספים במדד. המגמה בולטת במיוחד בקופות הגמל להשקעה, שם 9.8 מיליארד שקל, כ־19% מהכספים, מושקעים במסלולי S&P 500. זאת, לעומת 1.3 מיליארד שקל (כ־3.75%) ב־2021. בקופות הפנסיה מושקעים במסלולים אלו 67 מיליארד שקל, כ־8% מהחסכונות. בסוף 2021 הנתון עמד על…..

חלק מהקסם של S&P 500 טמון בפשטות שבו. בשונה מניהול השקעות אקטיבי, שמתבסס על אנליזות ותחזיות ומבצע שינויים רבים בתמהיל ההשקעות בכדי למקסם את התשואה בתיק, המסלולים שעוקבים אחר מדד S&P 500 משקיעים ב־500 החברות הגדולות בארה"ב.

אומנם יש דרכים שונות לעקוב אחר המדד, ההשקעה נחשבת פסיבית לחלוטין. מכיוון שמסלולי S&P 500 חוסכים לגופים שמנהלים את החסכונות שלנו הרבה מאמץ, ניתן היה לצפות שדמי הניהול במסלולים האלו יהיו זולים משמעותית ביחס למסלולים בניהול אקטיבי. עם זאת, מבדיקת כלכליסט את דמי הניהול הממוצעים מצבירה שמשלמים החוסכים, עולה כי ההבדלים זניחים.
מכיוון שמדובר בעיקר בחסכונות ארוכי טווח, בהן אפקט הריבית דריבית קריטי במיוחד, החיסכון בדמי הניהול עשוי להשפיע באופן קריטי על התשואה בתיק. חיסכון של עשיריות אחוז בדמי הניהול יכול להביא, לאורך זמן, לחיסכון של מאות אלפי שקלים ויותר. בשל הדומיננטיות של מסלולי S&P 500 בקופות הגמל להשקעה, בחנו את דמי הניהול הממוצעים מצבירה בחברות הביטוח ובבתי השקעות, ביחס למסלולים המנייתיים. בשלוש חברות – מור, כלל והראל, הפער עומד על…..

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר כלכליסט

 

תמיד כאן לשירותכם: