fbpx

כך תקבלו פטור ממס של עד 75 אלף שקל בשנה על הפנסיה

קיבוע זכויות מאפשר לפורשים לפנסיה לקבוע סופית את ההטבות הפנסיוניות שלהם מול רשות המסים. המשמעות המרכזית שלו היא ניצול הפטור ממס עבור קצבת הפנסיה החודשית. ביזפורטל מסביר מה חשוב לדעת על קיבוע זכויות ואיך עושים זאת נכון

עוזי גרסטמן , אתר ביזפורטל

כשאנחנו מתקרבים לגיל הפרישה, נפתחות בפנינו אפשרויות רבות הנוגעות לאופן שבו נבחר לנהל את כספי הפנסיה שלנו. אחת ההחלטות החשובות ביותר היא אם לנצל את קיבוע הזכויות – תהליך משפטי וכלכלי שמאפשר לנו ליהנות מהטבות מס משמעותיות על קצבאות הפנסיה והכספים שחסכנו לאורך השנים.

קיבוע זכויות הוא תהליך המאפשר לפורשים לפנסיה לקבוע באופן סופי את ההטבות הפנסיוניות שלהם מול רשות המסים. המשמעות המרכזית של קיבוע הזכויות היא ניצול הפטור ממס שמגיע לפנסיונרים עבור קצבת הפנסיה החודשית, וזאת בהתאם להוראות החוק. זהו תהליך שהחל ב-2012, כחלק מהרפורמה הפנסיונית, והחוסכים נדרשים להחליט עליו בסמוך לגיל הפרישה. ההחלטה הזו כוללת שיקולים פיננסיים מורכבים, והיא נושאת עמה השלכות לטווח הארוך. מדובר באחת ההחלטות החשובות ביותר שיש לקבל בעת פרישה, ולכן ראוי לקבל ייעוץ מקצועי כדי להבין את ההשלכות המלאות שלה.

היתרונות של קיבוע זכויות

היתרון המרכזי של קיבוע הזכויות הוא האפשרות לקבל פטור ממס על חלק מקצבת הפנסיה החודשית. נכון ל-2024, הפטור ממס מגיע לסכום של כ-4,703 שקל בחודש כשבמקרים רבים זה עולה בהינתן תנאים נוספים. המשמעות היא שפנסיונר יכול לקבל פטור ממס הכנסה של כ-60 אלף שקל ועד כ-75 אלף שקל בשנה. זה יתרון כלכלי משמעותי – בייחוד כשקצבת הפנסיה מהווה חלק משמעותי מההכנסה החודשית לאחר הפרישה.

בנוסף, קיבוע הזכויות כולל גם פטור ממס על היוון (משיכת סכום חד-פעמי) של קצבאות מסוימות – מה שיכול להעניק לפורש גמישות רבה יותר בניהול כספיו לאחר הפרישה.

תהליך קיבוע הזכויות מתחיל עם הגשת טופס 161ד' לרשות המסים. בטופס זה, הפורש מצהיר על רצונו לנצל את הפטור ממס שמגיע לו על קצבת הפנסיה החודשית, בהתאם לשיקולים הפיננסיים והאישיים שלו. לאחר הגשת הטופס, יש לחכות לאישור מרשות המסים. כדאי לזכור כי ההחלטה היא סופית, ולא ניתן לשנותה לאחר קבלת האישור.

ניתן לבצע קיבוע גם במועד מאוחר יותר אחרי הפרישה

קיבוע הזכויות מתבצע לרוב בסמוך לגיל הפרישה, אך חשוב לדעת כי ניתן לבצעו גם במועד מאוחר יותר, בתנאים מסוימים. עם זאת, מומלץ שלא לדחות את ההחלטה, כדי להבטיח ניצול מיטבי של הפטורים המגיעים לפורש. למרות היתרונות הברורים של קיבוע הזכויות, חשוב להבין שההחלטה היא סופית ולא ניתנת לשינוי. לכן יש לשקול את כל השיקולים לפני הגשת הבקשה, ולהתייעץ עם רואה חשבון לפני קבלת ההחלטה.
כשבוחנים את קיבוע הזכויות, חשוב להביא בחשבון כמה שיקולים חשובים. ראשית, גובה הפנסיה הצפוי: ככל שקצבת הפנסיה החודשית גבוהה יותר, כך גדל הפוטנציאל לחיסכון במס באמצעות קיבוע הזכויות. שנית, הוצאות מחיה צפויות: פנסיונר שצפוי להוצאות גבוהות במהלך השנים הראשונות לפרישה, עשוי להעדיף……

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר ביזפורטל

תמיד כאן לשירותכם: