fbpx
בטוח לאומי

המצב האקטוארי של המוסד לביטוח לאומי

האם המוסד לביטוח לאומי צפוי לפשוט את הרגל בקרוב? ובכן, החוק מחייב את ביטוח לאומי לפרסם דוח אקטואר הכולל תחזית וצפי לתשלומים ולקצבאות לתושבי המדינה, והדוח חייב לכלול את היכולת של המוסד לביטוח לאומי לעמוד בהתחייבויותיו לתשלום הקצבאות

אתר ישראל היום, בשיתוף עם אימפקט שירותי הפקה

על פי הדוח האחרון, מועד חדלות הפירעון של ביטוח לאומי נקבע לשנת 2044, אך לאחרונה אקטואר הארגון שינה את התחזית ובדוח העדכני שהוצג בפני ועדת הכספים בכנסת נקבע כי המועד הצפוי לפשיטת רגל של המוסד יהיה בשנת 2036, כלומר כ-8 שנים מוקדם יותר מהתחזית האחרונה.

בתוך כך, בדוח העדכני שהוצג לאחרונה בפני ועדת הכספים לא שקללו את הפרמטרים המשתנים כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל, לפיכך התמונה אינה מלאה ומדויקת, ותושבי ישראל צריכים לדאוג מהמצב המטריד.

נקודת האיזון קרובה מתמיד

כאשר בוחנים את הדוח של אקטואר ביטוח לאומי חשוב להתייחס לשני פרמטרים מרכזיים, נקודת האיזון בין ההכנסות לתשלומים ונקודת חדלות הפירעון של הארגון. בדוח האחרון עולה כי נקודת האיזון בין ההכנסות לבין התשלומים של ביטוח לאומי תתרחש בשנת 2030, כלומר החל משנה זו התשלומים צפויים להיות גבוהים מהתקבולים, לכן בביטוח לאומי ייאלצו לקחת חלק מהתשלומים מהקרן.

על פי התחזית הקודרת שפורסמה בדוח האקטואריה של ביטוח לאומי ניתן ללמוד כי:

בשנת 2030 הביטוח הלאומי ייאלץ לבצע פדיון מוקדם מהקרן כדי להשתמש בחלק מהסכום, הנאמד במיליארדי שקלים, ולעמוד במלוא ההתחייבויות לתשלום קצבאות למבוטחים.
בשנת 2036 הקרן תתרוקן ובהיעדר מימון נוסף או החזרת כספים שנלקחו לטובת אוצר המדינה, המוסד לביטוח לאומי ניצב בפני סכנת חדלות פירעון והוא לא יהיה מסוגל לעמוד בהתחייבויותיו על פי חוק.
חשוב לזכור כי ביטוח לאומי מתמודד עם גורמים שונים כמו עלייה בתוחלת החיים, הזדקנות האוכלוסייה, שינויים בקצב צמיחת המשק, שינויים בשיעורי התעסוקה, הרפורמה בתחום הסיעוד שהובילה לגידול משמעותי בתשלום הקצבאות, גידול טבעי ומהיר של האוכלוסייה ועוד. כלומר, התוצאה המתקבלת בתרחיש זה היא ששנת פשיטת הרגל של המוסד לביטוח לאומי תהיה בשנת 2036, ולא בשנת 2044 כפי שנקבע בתחזיות קודמות, ונתון זה חייב להטריד את תושבי המדינה ומקבלי ההחלטות.

הצפי הוא כי גירעון של עשרות מיליארדי שקלים יוביל את הממשלה להחליט על ……

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר ישראל היום

בטוח לאומי
תמיד כאן לשירותכם: