fbpx

2021 הסתיימה בחגיגה של עליות, האם 2022 תמשיך את המגמה?

הבורסה של תל אביב סיימה את השנה בשיא חדש ועליה שנתית של 30.1%. מדד ה- S&P500 טיפס ב-27% תוך שהוא נשען יותר ויותר על מניות הטכנולוגיה המובילות. מדד הנאסד"ק סיים את השנה עם עלייה מרשימה של 21.4%. המטבע הדיגיטלי המוביל בעולם סיים שנה מופלאה עם עליה של 60%. הנפט השלים השנה עליה של 55% והיה הזרז ללחצים אינפלציוניים שלא נראו בשוק כבר יותר מעשור. שוקי אירופה סיימו גם הם את השנה עם מומנטום חיובי. מדד פוטסי 100 הבריטי עם עליה שנתית של 14.3%. מדד דאקס 40 של בורסת פרנקפורט בגרמניה קיבל בסבר פנים יפה את חילופי השלטון בגרמניה ועלה במהלך 2021 ב-15.7%. מדד יורוסטוקס הפאן אירופי סיים את השנה באקורד חיובי והשלים עליה שנתית נאה של 20.4%

מערכת IBI

החודש האחרון לשנת 2021 לא היה שונה בהרבה משאר חודשי השנה. הוא אמנם החל דווקא בירידות חדות למדי כתוצאה מהתפשטות מוטציית האומיקרון של נגיף הקורונה. במחצית החודש היה נדמה לרגע שהעולם חוזר לתקופת הסגרים שהוטלו במהלך 2020 ושהכלכלה העולמית תיעצר בחריקת בלמים.
אבל בשבועיים האחרונים המגמה השתנתה. תמונת התחלואה בעולם עדיין לא ברורה, ורוב המדינות חוות כעת סגר חלקי, ושמיים סגורים למחצה. למרות זאת, השווקים כבר מסתכלים קדימה. הממצאים האחרונים מראים שהאומיקרון אמנם מידבק מאוד, אבל מי שנדבק במחלה דרך המוטציה החדשה מפתח תסמינים חלשים יחסית שאינם מצריכים אשפוז. במיוחד אם הם קיבלו כבר חיסון.
מספר החולים המוגדרים "קשה", כאלו שזקוקים לאשפוז ומכונת הנשמה נמוך דרמטית לעומת מוטציית הדלתא (הגל הרביעי). בישראל למשל יש כיום פחות מ-100 חולים קשה. בשיא הגל הרביעי מספרם היה קרוב ל-800. זה פער דרמטי ביכולת של בתי החולים להתמודד עם המגיפה. זו גם הסיבה שהממשלה הישראלית הסכימה להשאיר בינתיים את הסטטוס קוו על כנו. הלימודים יימשכו כסדרם, המגבלות על התקהלויות לא יוחמרו בינתיים, והשמיים לא ייסגרו (אם כי חוקי הבידוד החדשים לנכנסים לארץ לא עושים לאיש חשק לעלות על מטוס).
במחצית השנייה של דצמבר המומנטום בשווקים התהפך ובסופו של החודש שוב נרשמו תשואות חיוביות ברוב אפיקי ההשקעה. מהלך מרשים במיוחד ביצע במהלך החודש מדד S&P500. המדד סיים את דצמבר עם עליה של 4.4%, והשלים שנה נהדרת שבה עלה ב-26.9%. מדד בורסת נאסד"ק הסתפק בעליה חודשית של 0.7% וסיים את השנה עם עליה מרשימה של 21.4%.
ארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, סיימה את השנה כשהאינפלציה נושקת לקצב שנתי של 7%. ראשי הפדרל ריזרב שניסו להתעלם מהאיתותים החודשיים על עליות מחירים בטענה ש"הכל זמני", שינו טון לקראת סוף השנה. הם רמזו שבמהלך 2022 צפויות העלאות ריבית. שוק המניות האמריקאי שלא ראה העלאות ריבית מאז 2018 יצטרך להגיב לניסיונות של ה'פד' לקרר מעט את האווירה. כאשר מביטים קדימה – האינפלציה וההתמודדות עמה אמורים להיות אחד מחוטי העלילה העיקריים בסיפור שיתפתח בשווקים במהלך 2022…..

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר IBI

 

תמיד כאן לשירותכם: