fbpx

מנגנון האיזון האקטוארי של קרן הפנסיה- הנה כל מה שחשוב

עודף אקטוארי, גירעון אקטוארי – לביטויים אלו, ככל שנשמעים לנו מורכבים ולא מוכרים במיוחד, יש משמעות רבה על קרנות הפנסיה שברשותינו. מהו מנגנון האיזון האקטוארי ומה חשוב לדעת עליו? המדריך הבא יעשה לכם סדר

אביבה טנא, אתר https://www.datili.co.il/

הידעתם שכשאתם חוסכים בקרן פנסיה, אתם ערבים לכל שאר החוסכים – והם ערבים לכם, במנגנון הידוע בשם ה"איזון האקטוארי", לפיו היא פועלת?

בקרנות פנסיה יש מרכיב ביטוחי למקרה של מוות ולמקרה של אובדן כושר עבודה חלילה. העמיתים בקרן משלמים את דמי הביטוח (פרמיית הביטוח) בכל חודש מתוך ההפקדות ואלו נכנסים לחשבון מיוחד נפרד, המשמש לתשלום הקצבאות לנכות ולשארים. זאת בניגוד לחברות ביטוח המשלמות פיצויים או קצבאות מתוך כספיהן.

אם בסוף הרבעון נשאר כסף בחשבון, זהו מצב של עודף אקטוארי והסכום העודף מועבר בחזרה לחוסכים. מנגד, אם חסר כסף בחשבון או במילים אחרות – ישנו גירעון אקטוארי, נאלצת הקרן לגבות סכום נוסף מכלל החוסכים כדי למלא את קופת כספי הביטוח. תשואה זו נקראת תשואה דמוגרפית, והיא יכולה להיות חיובית או שלילית.

אם כן, מה נדרש כדי לשמור על האיזון האקטוארי בקרן, מה משפיע עליו ומה ביכולתכם, החוסכים בקרן לעשות? הנה כל מה שחשוב לדעת בעניין.

מהם הפרמטרים העיקריים המשפיעים על האיזון האקטוארי בקרנות הפנסיה שלנו?
ישנם כמה גורמים עיקריים המשפיעים על גירעון או עודף אקטוארי בקרנות הפנסיה לטווח הקצר והארוך.

גודל הקרן: ככל שקרן הפנסיה גדולה יותר ויש בה יותר נכסים מנוהלים….
המאפיינים הדמוגרפיים של העמיתים בקרן הפנסיה….
מבטח משנה….
שינויים בתוחלת החיים….
שינויי בהנחת ריבית….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר דתילי

datili.co.il

תמיד כאן לשירותכם: