fbpx

מאחורי המסכים האדומים: למה להשקיע דווקא כשהשווקים יורדים

שנת 2022 נפתחה באיומים מעליית אינפלציה חדה וחשש מפלישה רוסית לאוקראינה. שתי התחזיות התממשו, והאופוריה של אחרי הקורונה התחלפה בחשש גובר משוק דובי ממושך. אלא שלמרות זאת, דווקא בתקופה זו, עשויות להיות הזדמנויות השקעה שלא יחזרו

מגזין בית השקעות IBI

האינפלציה נוסקת, ועמה גם הריבית
כבר בתחילת השנה הזהירו תחזיות מאקרו-כלכליות בארה"ב כי האינפלציה צפויה להרים את ראשה לנוכח עליות מחירים עקביות וחדות במגזרים רבים כמו אנרגיה, מזון ודיור. תחזיות אלו הובילו לחששות של המשקיעים ולתנודתיות מוגברת בוול סטריט בחודשים האחרונים. ככל שהשבועות חלפו, האינפלציה אכן עלתה ובניסיון לרסנה, הבנק המרכזי האמריקאי (הפד) החל בהעלאת ריבית: במרץ עלתה הריבית ב-0.25%, ובמאי נרשמה העלאה נוספת של 0.5%. חרף ההעלאות, בסוף השבוע האחרון פורסמו נתוני האינפלציה לחודש מאי והיא נסקה לרמה של 8.6% – שיא של 41 שנה. בתגובה העלה הפד ביום רביעי, 15.6 את הריבית במשק ב-0.75% – השיעור הגבוה ביותר מאז 1994 ועל פי ההערכות, היד עוד נטויה. במקביל לזינוק האינפלציוני, הלחימה באוקראינה שהחלה בסוף פברואר ונמשכת גם בימים אלו תרמה חלק לא מבוטל למגמה השלילית בשווקים. עם הפלישה נרשמו ירידות חדות בבורסות העולם אולם אלו התמתנו בהמשך. אלא שבמקביל מחיר הנפט הנוסק, ויחד עם המחסור בחומרי גלם, ניכרת השפעה נוספת על האינפלציה במשק, שבלאו הכי נוסקת. השפעתם של כל הגורמים הללו ביחד ולחוד ניכרת מאוד במדדי המניות בארה"ב: מתחילת השנה נפל הנאסד"ק ב-28% ואילו מדד 500 P&S ב-22%.

בשלב זה עוד מוקדם להעריך האם הבורסות הגיעו לתחתית ובקרוב נחזה בהתאוששות מהירה או שמא צפוי גל ירידות נוסף ועמוק עוד יותר. אלא שדווקא בתקופות של ירידות שערים, עשויות להיות מספר אפשרויות השקעה שעשויות להיות רלוונטיות ולהניב רווחים לא מבוטלים.

אפשרויות ההשקעה פופולריות בשוק יורד
מכירה בחסר (שורט) – עסקת שורט עשויה לאפשר למשקיע להרוויח בעקבות ירידת ערך במניה מסוימת. בעסקה זו, המשקיע "שואל" או "לווה" את המניה מאדם שמחזיק בה, מוכר (Sell Short) את המניה בשוק הפתוח וזאת על מנת לרכוש אותה במועד מאוחר יותר (Buy to Cover). אם מחיר המניה אכן ירד כפי שציפה, הוא מרוויח מההפרש שבין המחיר המקורי בו מכר את המניה לבין המחיר בעת הקניה לכיסוי. כך לדוגמה, אם מחיר מניה מסוים הוא 10 דולרים במועד המכירה ובמועד הרכישה החוזרת הוא 7 דולרים, הרי שהמשקיע הרוויח שלושה דולרים לכל מניה שמכר בחסר. יחד עם זאת, חשוב להביא בחשבון שהשקעה זו עשויה להיות מסוכנת, שכן פוטנציאל ההפסד בה הוא אינסופי. אם ערך המניה דווקא עולה, בניגוד להערכה של המוכר בחסר, המשקיע נאלץ לרכוש חזרה את המניה במחיר גבוה יותר וכך הוא בעצם מפסיד ולא מרוויח. בדוגמא למעלה, אם המניה נמכרה בחסר במחיר של 10 דולרים אך המניה עלתה למחיר של 14 דולר , אז הסוחר מפסיד 4 דולר לכל מניה שמכר בחסר. כמו כן, בעת ביצוע עסקאות שורט, יש לשלם דמי השאלה לאותו אדם ממנו שאלנו או לווינו את המניה. גובהם של דמי ההשאלה נקבעים בהתאם להיצע ולביקוש בעת מועד העסקה.

קרנות סל בשורט….

השקעה סלקטיבית במניות – הירידה הכללית בשווקים משפיעה על סקטורים רבים אך באותה נשימה מורידה מחירים של מניות שעשויות להיות אטרקטיביות בהמשך, ובפרט כהשקעה ארוכת טווח. מאידך, מניות מסוימות עשויות להיות מושפעות פחות מהמגמה הכוללת בשווקי……

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר בית השקעות IBI

תמיד כאן לשירותכם: