fbpx
אם מבוגרת ובת

מקרון יוצא לקרב על רפורמה בפנסיה בצרפת

הממשלה רוצה להעלות את גיל הפרישה – מול התנגדות עזה של האופוזיציה וארגוני העובדים ● אקונומיסט מציע למקרון לשתוק אם הוא רוצה שיהיה לו סיכוי להצליח
איתמר לוין , אתר news1.co.il

ממשלת צרפת החליטה לקדם רפורמת פנסיה שנויה במחלוקת, הצפויה לפלג את המדינה ולגרום למחאות עזות. ראש הממשלה, אליזבת בורן, חשפה השבוע (10.1.23) את פרטי השינויים בחוק פנסיית החובה. גורלם יבחן את יכולתו של הנשיא עמנואל מקרון לבצע שינויים מהותיים במדינה בקדנציה השנייה שלו, צופה אקונומיסט.
הצעד המרכזי הוא העלאת גיל הפרישה מ-62 ל-64 עד שנת 2030. זהו צעד מאוד לא-פופולרי, אך חלק מהמצע איתו ניצח מקרון בבחירות אשתקד. התוכנית גם כוללת את העלאת פנסיית המינימום הממשלתית ב-100 אירו ל-1,200 אירו לחודש, פנסיה המשולמת למי ששילמו את הסכומים הנדרשים לאורך חייהם. בורן ביצעה ויתורים נוספים במטרה לזכות בתמיכה פוליטית, כולל תוספות למי שהועסקו בעבודה פיזית או החלו לעבוד בגיל צעיר מאוד.
התוכנית היא בעת ובעונה אחת נועזת, מאוחרת ופחות קיצונית מן הצפוי. נועזת – משום שהיא באה בעיצומו של משבר ביוקר המחיה. תודות לסובסידיות נדיבות וקביעת מחירי גג האינפלציה בצרפת היא 6.7%, מן הנמוכות בגוש האירו, אבל הצרפתים עדיין מרגישים אותה והיא צפויה להחמיר. מחירי האנרגיה יכולים לעלות השנה ב-15%, לעומת תקרה של 4% אשתקד. העסקים הקטנים מצויים בלחץ כבד במיוחד.
התוכנית נועזת גם מבחינה פוליטית. רק מעטים מחוץ למפלגתו של מקרון ובסיס תומכיו רוצים בה, למרות שארגוני המעסיקים קידמו אותה בברכה. 68% מן הצרפתים מתנגדים להעלאת גיל הפרישה, ובקרב בני 49-35 שיעור ההתנגדות הוא 77%. כל ארגוני העובדים מתנגדים גם הם, וכך גם רוב מפלגות האופוזיציה. הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני אף קוראים להוריד את גיל הפרישה ל-60. הפגנות ראשונות נקבעו לשבוע הבא (19.1.23).

מאוחרת – משום שמקרון מבטיח אותה מאז נבחר לראשונה ב-2017, והגרסה הקודמת נתקלה ב-2019 בגל השביתות וההפגנות הגדול ביותר מאז 1968. צרפת אינה יכולה להרשות לעצמה את המשך המצב הנוכחי. גיל הפרישה הנוכחי הוא השלישי הנמוך ביותר במדינות OECD, והודות לתוחלת החיים הגבוהה, גבר צרפתי יחיה עוד 23.5 שנים ואישה – עוד 27. שיעור בני 64-55 שעודם עובדים הוא 57%, לעומת 74% בגרמניה ו-65% בבריטניה. יש לזה מחיר: צרפת מוציאה 14% מהתל"ג שלה על פנסיות כשהמשמעות היא……
פחות רדיקלית – משום שכאשר נבחר מקרון לראשונה, הוא רצה להחיל מערכת פנסיה אוניברסלית ומדורגת,, כך ש……

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר news1.co.il

 

אם מבוגרת ובת
תמיד כאן לשירותכם: