fbpx
בורסה באדום

סיכום שנת 2022 בשוק ההון

שנת 2022, מעבר להיותה שנה מורכבת ותנודתית מאוד, היתה גם שנה שהזכירה (בדרך הקשה, כמו תמיד) לחלק מהמשקיעים שחלומות לא תמיד פוגשים מציאות ושתחזיות אופטימיות לכיבוש נתחי שוק דמיוניים אינן תחליף לתזרים מזומנים ולרווחיות.

בית ההשקעות ילין לפידות

בשנת 2022 שילוב של סיכונים גיאו-פוליטיים שהתממשו במלחמה בין רוסיה לאוקראינה, לצד מעבר חד מהתאוששות כלכלית וצמיחה ברוב מדינות העולם, למפולת אינפלציונית שסחפה אחריה את כלכלות המערב (אך לא רק), ובתוכן ישראל, שבעקבותיה החלו הבנקים המרכזיים (נראה שקצת מאוחר מדי) במאמצים לבלימת האינפלציה, באמצעות העלאות ריבית אגרסיביות, לרמות שלא היו חלק מהאקו-סיסטם של שוק ההון קרוב לשני עשורים.

ניצני ההתחממות האינפלציונית הגלובלית, הופיעו כבר בשנת 2021, אותה סיימו מדינות ה-OECD ברמות גבוהות במיוחד, כשארה״ב לדוגמא, סיימה את שנת 2021 עם אינפלציה ברמה של כ-7%, רמה שלא נראתה ב-40 השנים שקדמו לה ובגוש האירו נרשמה לראשונה מזה שנים רבות אינפלציה בקצב שנתי של כ-5%.

אך הלך הרוח בשווקים באותה העת (שנת 2021) היה שהאינפלציה היא טרנזיטורית, ומושפעת בעיקר מחזרת הביקושים שהיו כבושים בגלל הסגרים בקורונה ומסביבה מוניטרית תומכת והזרמות כספים אדירות של מדינות רבות במערב, ושהיא תרד בחזרה לרמות המוכרות מלפני הקורונה. וכראיה – שנת 2021 הייתה אחת השנים הטובות בעשורים האחרונים למשקיעים, והיא הסתיימה בעליות שערים בכל המדדים המובילים בעולם, כשמדדי המניות בישראל בלטו מעל כולם.

שנת 2022, מעבר להיותה שנה מורכבת ותנודתית מאוד, היתה גם שנה שהזכירה (בדרך הקשה, כמו תמיד) לחלק מהמשקיעים שחלומות לא תמיד פוגשים מציאות ושתחזיות אופטימיות לכיבוש נתחי שוק דמיוניים אינן תחליף לתזרים מזומנים ולרווחיות.
הדברים נוגעים בעיקר באלו שהשקיעו בחברות הטכנולוגיה הצעירות ובמטבעות הקריפטו השונים.
ברור שהתמחור שהיה קיים בחלק מהמגזר הזה היה בועתי, ולכן ירידות של עשרות אחוזים במחירי המניות של חברות רבות כאלו ממחירי השיא, ובמקרים רבים גם ממחירי ההנפקות, לא הייתה הפתעה גדולה.
בהקשר זה, שנת 2022 סימנה גם את התפוצצותן של כמה בועות (שעל חלקן התרענו מראש)
כמו למשל תופעת ה-NFT (יצירות דיגיטליות מבוססות בלוקצ׳יין) המופרכת שנעלמה במהירות שהגיעה, הנפקות הספאקים, מטבעות הקריפטו ועוד.
שנת 2022 סימנה גם את החזרה ההדרגתית לסביבת ריבית נורמלית (בניגוד לתפיסות רבות, הריבית האפסית אינה המצב הנורמלי), ואת ההבנה שעידן הכסף הזול ככל הנראה נגמר, והמדינות והפירמות העסקיות (בדומה לאזרחים) יאלצו להתרגל למימון בריביות גבוהות באופן משמעותי מאלו שהורגלו אליהן בשנים האחרונות, על כל המשתמע מכך, לרבות בהיבטים של שירות החוב שלהן ותמחור מחדש של כדאיות כלכלית של השקעות עתידיות….

שוק המניות….
שוק האג"ח….
2023….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר בית השקעות ילין לפידות

בורסה באדום
תמיד כאן לשירותכם: