fbpx
צעיר במחשב

המשימה: להבין את הדו"ח הפנסיוני

בתוך שלושה חודשים תקבלו מקרן הפנסיה או קופת הגמל שלכם את הדוח השנתי. כדי שלא תעמדו מולו נבוכים ואובדי עצות, יצרנו, בעזרת מומחים, מדריך פשוט להבנת הנתונים

גד ליאור, אתר YNET

מכירים את זה שאנחנו מקבלים מכתב מקרן הפנסיה שלנו, מניחים אותו בצד בתקווה שבעוד מספר ימים, כשנתפנה לכך, נפתח ונקרא אותו? ואז כאשר אנו כבר פותחים אותו, אנו מגלים שהוא כתוב בג'יבריש? העניין מחמיר כשמדובר בדוח תקופתי של קופת גמל או קרן פנסיה. הסעיפים, המספרים, ההסברים הלא ברורים לעיתים וחוסר הידע בקרב מקבל הדוח עושים את שלהם. או שהדוח מאופסן באיזו מגירה עלומה, או שמקבל הדיווח סופק כפיים בצורת "לא מבין כלום. נקווה שהכול בסדר".
אז בדיוק לשם כך אנחנו כאן! ראשית להסיר את החשש ושנית לעשות קצת סדר. סייעו לנו במדריך המפורט כאן להבנת דוחות הפנסיה וקופות הגמל המומחים והכלכלנים של חברת "הראל".
מי, מתי ומה?
החברות ובתי ההשקעות המנהלים את קרנות הפנסיה וקופות הגמל שולחים אליכם, הלקוחות, דיווחים שוטפים לגבי הקופות שלכם.
הדיווח השנתי נשלח מדי שנה במהלך חודש מרץ (עד ליום 31.3 לכל המאוחר), וכולל נתונים עבור השנה החולפת. הדיווח נשלח עבור כל סוגי הקופות ועבור כלל הלקוחות בקופה. אגב בשנתיים האחרונות בשל משבר הקורונה דוחות רבים הגיעו רק בחודש אפריל ואף במאי.
הדיווח הרבעוני נשלח ללקוחות שהפקידו לקופה במהלך הרבעון שהסתיים, או שברשותם קופת גמל עם יתרת חיסכון מעל 50 אלף שקל, והוא נשלח מדי רבעון – למעט ברבעון האחרון בכל שנה, כי אז נשלח הדוח השנתי המלא. דוח רבעוני מציג נתונים מצטברים מתחילת השנה ועד תום הרבעון האחרון.
שימו לב, אם אתם יודעים שיש ברשותכם קרן או קופה ובה יתרת חיסכון, ואינכם מקבלים דיווחים שוטפים, עליכם לבדוק מול הקופה מה פרטי ההתקשרות שלכם כפי שהם מעודכנים במערכות החברה, ובאילו אמצעים נשלח הדוח.
קיבלתי את הדוח, מה אני רואה בו?
כיום, בהתאם להוראות הדין, כל החברות שולחות דוח במתכונת זהה. כמו כן הדוחות כוללים בועיות הסבר עם דגשים חשובים והסברים נוספים שיכולים לסייע בהבנת נתוני הדוח.
הדוח מורכב ממספר טבלאות ובהמשך נפרט חלק מהן וכן נציין מה ניתן למצוא בכל טבלה, אך תחילה מומלץ למצוא את הדיווח האחרון, ליטול כלי כתיבה ולעבור יחד איתנו על חלקי הדוח המהותיים ומה חשוב לכם לבדוק בכל אחד מהם.
איך לקרוא נכון את הדוח ומה חשוב לדעת?
הדוח מורכב מכמה חלקים מרכזיים. תחילה יש לוודא כי הנתונים האישיים שלכם, כפי שמוצגים בדוח, מעודכנים כנדרש, ולעבור לחלקיו העיקריים:
תשלומים צפויים מקרן הפנסיה…..

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר YNET.CO.IL

צעיר במחשב
תמיד כאן לשירותכם: