fbpx

האם הכסף שלנו בסכנה? דוח של בנק ישראל מעורר דאגה

קרן הפנסיה בישראל, כמו גם במקומות אחרים בעולם, משתלמת בעיקר למי שמנהלים אותה וקצת פחות לנו, החוסכים. דוח של בנק ישראל מעלה כמה סימני שאלה, אבל ספק אם ישנה משהו מאופיו הריכוזי של הענף. הנתונים שצריכים להדאיג דווקא את אלה שלא עלו השבוע להפגין בירושלים

שלמה מעוז, אתר וואלה!

מחלקת המחקר בבנק ישראל מצאה ריכוזיות גבוהה בקרב הגופים הפיננסיים המנהלים את הפנסיות שלנו, הם אותם גופים האחראים לשלם לנו פנסיה עם הגעה לגיל פרישה, או ליקירינו במקרה של מוות. הניהול כולל אפיקי השקעה ארוכי טווח בדרך כלל וגם קרנות השתלמות. מנהלי ההון שלנו נקראים בעגה המקצועית, הגופים המוסדיים. מנהלים אלה נמצאים תחת פיקוח של רשות שוק ההון ביטוח וחסכון, המסונפת למשרד האוצר.
העלייה האדירה במספר השכירים בשנים האחרונות, הצמיחה האדירה של המשק, המשך העלייה בשכר הריאלי בשנים האחרונות, שעור האבטלה הנמוך וגידול במספר העסקים (הכל לאחר שבשנת 2008 היה צו הרחבה לפנסיית חובה וכן לאחר שבשנה שעברה, השכיל השר אביגדור ליברמון להפסיק החל מאוקטובר אשתקד הנפקת אג"ח מיועדות חדשות לשוק הפנסיוני), הביאו להצטברות אדירה של הון המנוהל על יד אותם מוסדיים.
המוסדיים נהלו כבר ביולי אשתקד עבור הציבור 2.2 טריליון שקל, שהיו 132% מהתוצר. הריכוזיות המפחידה עלולה לפגוע בחוסכים כפי שריכוזיות בענפים אחרים, פוגעת בכושר התחרות ושיפור מצבו של הצרכן, במקרה שלנו פגיעה בחוסך ביום סגריר.

על מי מגן החוק?
בנק ישראל מצא כי מחצית מהסכום הסכום האדיר מנוהל על ידי ארבעה גופים מוסדיים ו-90% מהסכום האדיר מנוהל על ידי 11 גופים מוסדיים בלבד. אתם שכספכם מנוהל הייתם צריכים להישאר רגועים אם היה פיזור של ממש בתיקים המנוהלים, לצד נטילת סיכונים מושכלים עבור דמי הניהול הנשכניים שהמוסדיים נוגסים מחסכונותינו שנאספו בעמל רב.
שימו לב, בנק ישראל מצא דמיון רב בתיקי הנכסים, כלומר גופים מעתיקים אחד ממשנו הרכב התיקים. לא זו בלבד, הבנק המרכזי חושש כי במקרה של זעזוע נקודתי …..

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר וואלה!

תמיד כאן לשירותכם: