fbpx
אצבע מצביעה על גרף

השקעה פאסיבית בקרן הפנסיה – מה זה ומה היתרונות?

לפני שלושה חודשים נפתחה בישראל אפשרות חדשה: כל קרן פנסיה חייבת לתת מסלול חיסכון בצורה פאסיבית – מדוע גופי הפנסיה לא מעוניינים שהכסף יעבור לשם, מה ההיגיון מאחורי צורת ההשקעה הזו, ומיהם מנהלי הכספים הגדולים בעולם שממש ממליצים לציבור הרחב על שיטת החיסכון הזו?

נתנאל אריאל, אתר ביזפורטל

באיחור מסוים, החליטה רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, לחייב את כל קרנות הפנסיה בישראל לספק לחוסכים שלהן את האפשרות לחסוך לפנסיה באמצעות השקעה פאסיבית – כלומר, בניהול שבו החוסכים מגדירים היכן הרכיב המנייתי בקרן הפנסיה יושקע, ומשם זה יבוצע בצורת 'שגר ושכח'. חברת הניהול לא תבצע שינויים על פי דעתה ודעת ההנהלה שלה, אלא על פי אותו מדד פאסיבי שאחריו התיק עוקב. ההחלטה לפתוח את המסלולים הפאסיבים בקרנות הפנסיה התקבלה לפני כשנה (להרחבה), והחל מחודש ינואר האחרון קרנות הפנסיה פתחו את המסלולים הללו. צריך לומר – ההפקדות למסלולים הפאסיביים קטנה בינתיים יחסית למסלולים האקטיביים. אבל המגמה של מעבר להשקעה פאסיבית תופס תאוצה בעולם והוא מגיע גם לישראל (עובדה שהוא הגיע גם לקרנות הפנסיה). בחודש פברואר הופקדו למסלולים הפאסיביים בקרנות הפנסיה כ-800 מיליון שקל מתוך כ-5.5 מיליארד שנכנסים לקרנות מדי חודש, כ-14.5%. בחודש ינואר היה מדובר על 520 מיליון. אחוזים יפים מאוד בהתחשב בכך שמדובר במסלול חדש שהתחיל מאפס רק עכשיו (וכזה שאין למנהלי הכספים עניין שהחוסכים יעברו אליו, כי דמי הניהול מופחתים משמעותית). מה הרעיון שעומד מאחורי צורת ההשקעה הזו ומה היתרון בהשקעה בצורה כזו?

היתרונות:
היתרון הראשון והברור הוא דמי ניהול – כאשר אתם משקיעים בצורה אקטיבית, חברת הניהול גובה דמי ניהול גבוהים יותר, וזאת לאור העובדה הפשוטה שצריך מנהלי תיקים, צריך יועצי השקעות, אנליסטים ומנתחים, שינסו לנתח את החברות השונות, להחליט במי כדאי להשקיע ואיזה נתח מהתיק, שייסעו להכיר את החברות ולהתרשם בצורה בלתי אמצעית, ועוד. בקיצור, יש עבודה בניהול של תיק השקעות אקטיבי. בנוסף, צריך לקנות ולמכור את המניות, ויש לכך עלויות שמתגלגלות אל החוסך. מנגד – תיק השקעות פאסיבי כשמו כן הוא, הניהול בו מינימאלי. אין הרבה פעולות קנייה ומכירה של מניות בתיקים הללו, לא מתבצעות אנליזות על המניות השונות והשינויים מתבצעים רק על פי השינויים שקורים במדדים עצמם. דמי הניהול שנמוכים בחצי אחוז, נשמעים אולי כמו שיפור קטן מאוד, אבל האמת היא שזה מייצר הבדל של עשרות אחוזים בתשואה לאורך שנים (הנה כאן הסבר על כמה דמי הניהול הגבוהים בקרנות אקטיביות פוגעים בתשואות).

יתרון נוסף הוא…..

חסרונות:
ובכל זאת, יש גם חסרונות – אם אתם משקיעים בצורה פאסיבית אין חברה מנהלת שאמורה לדעת מראש על…..

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר ביזפורטל

אצבע מצביעה על גרף
תמיד כאן לשירותכם: