fbpx
צעיר במחשב

האזהרות מתממשות: 33 מיליארד שקל יצאו מהפנסיה והגמל לחו"ל בחצי שנה

ההפיכה המשטרית וביצועי החסר של הבורסה בישראל הביאו את מנהלי הפנסיות וקופות הגמל וההשתלמות להוציא כספים לאפיקי השקעה בחו"ל. הסטות הכספים לחו"ל זינקו ב־75% לעומת התקופות המקבילות בשנים 2022 ו־2021. אפילו בהשוואה לשנת הקורונה המספרים מציגים תמונה חריגה

אלמוג עזר, אתר כלכליסט

ביטול עילת הסבירות בסוף החודש הקודם היה הצעד הראשון של הממשלה בהפיכה המשטרית, שאותה החלה לקדם בתחילת השנה, רגע לאחר שהושבעה. ההפיכה המשטרית לא רק מאיימת לחסל את הדמוקרטיה הישראלית, היא גם יוצרת טלטלה של ממש בכלכלה המקומית ודוחפת רבים בציבור להעביר כספים לחו"ל.
בין היתר, מדובר על העברת החסכונות לחו"ל באמצעות הגדלת החשיפה לנכסים מעבר לים על חשבון החשיפה לאחזקת נכסים בישראל, דוגמת אג"ח ומניות של חברות ישראליות. מבדיקת "כלכליסט" עולה כי במחצית הראשונה של השנה הגופים המוסדיים, שמנהלים את כספי החיסכון של הציבור, הגדילו את החשיפה של קופות הגמל וקרנות הפנסיה לנכסים בחו"ל ב־32.9 מיליארד שקל – זהו מספר חסר תקדים. לשם השוואה, ב־2021–2022 החשיפה גדלה ב־18-19 מיליארד שקל בכל אחת מהשנים, היקף שתואם את הגידול הטבעי של הענף, ואפילו ב־2020, שנת הקורונה שהביאה איתה חשש לכך שהעולם כפי שהכרנו אותו לא ישוב עוד, 25.4 מיליארד שקל "בלבד" נדדו מישראל לחו"ל.
הגדלת החשיפה חסרת התקדים לחו"ל היא תוצר הן של בקשות מצד החוסכים לעבור למסלולי חו"ל, דוגמת מסלול S&P 500 הפופולרי שעוקב אחרי המדד המרכזי בארה"ב, והן של החלטות של….

 

לחץ כאן לקירא המשך הכתבה באתר כלכליסט

צעיר במחשב
תמיד כאן לשירותכם: