fbpx

הרפורמה בפנסיה לא תפחית השקעות בחו"ל ולא תוזיל את דמי הניהול

בינואר תיכנס לתוקף רפורמה שלא תאפשר לקופות גמל וקרנות פנסיה להשקיע במסלול שיהיה חשוף כולו לשוק מסוים או לסקטור אחד. המסלול הפופולרי שעוקב אחרי מדד S&P 500 הוחרג. גם דמי הניהול במסלולי חו"ל הפסיביים לא נמוכים משמעותית

שקד גרין ועירית אבישר, אתר כלכליסט

הרגולטור רוצה לפשט, המוסדיים טוענים שהכל יסתבך: רפורמה טכנית לכאורה של שינוי בהגדרות המסלולים בחיסכון ארוך הטווח גרמה השבוע לפאניקה ולחשש כי הדבר ישפיע על היכולת של המשקיעים להשקיע את חסכונותיהם בחו"ל – סוגייה רגישה במיוחד בתקופה זו של חששות מההפיכה המשטרית. בעקבות פרסומים בתקשורת הבהירה אתמול רשות שוק ההון כי רפורמה זו, שעליה הוחלט לפני יותר משנה, לא תצמצם את יכולת ההשקעה בחו"ל.
נואר הקרוב אמור להיכנס לתוקף חוזר של רשות שוק ההון שישפיע על מסלולי ההשקעות הקיימים. אחד השינויים המרכזיים הכלולים בו הוא ביטול מסלולים שבהגדרתם מתמחים באיזור גיאוגרפי מסוים, למשל מסלול שעוקב אחר קבוצת מדדים מסוימת. החריג היחיד שיישאר ללא שינוי הוא המסלול הפופולרי שעוקב אחר מדד S&P 500.
רק מה שמעניין – הצטרפו לערוץ כלכליסט בטלגרם

הכוונה היא לצמצם את מספר המסלולים, לפשט אותם ולהקל על הלקוח בבחירה. בפועל, חוסך שירצה להשקיע את מלוא חסכונותיו בחו"ל יוכל להמשיך ולעשות זאת. "אין שום מגבלה שנוספה על השקעה בחו"ל", אמר אתמול ל"כלכליסט" הממונה בפועל על שוק ההון עמית גל. "עדיין יהיה אפשר לקבוע שמסלולים יהיו מוטים לחו"ל. האופציות יהיו על המדף לבחירת לקוחות. זהו בעיקר שינוי מיתוגי שנועד לייצר פשטות. האם החוסך יוכל להקים מסלול שבפועל עוקב במדד חו"ל, שמורכב מ־30% מדד S&P, שיעור דומה של מדד CAC ו־40% אג"ח בינלאומי? כן, הוא יוכל".
השינוי הזה נעשה כחלק מהמלצות ועדת יפה, שבחנה את ההוצאות הישירות – עמלות לא שקופות שהעמיתים משלמים לגורמים נוספים המנהלים את חסכונותיהם, כמ בנדל"ן או בקרנות השקעה. הוועדה המליצה לערוך רפורמה במסלולים וליצור מסלולים שבהם ההוצאות יהיו מוגבלות ואף אפסיות, לצד מסלולים שבהם דמי הניהול יהיו תלוי ביצועים, וכן להקים מסלולים נוספים כגון מסלול קיימות.
על מנת ליישם את ההמלצה החליטה הרשות, בתקופת משה ברקת שעזב את תפקידו אשתקד, גם לעשות סדר במסלולים הקיימים. ככל הנראה יאוחדו מסלולים שהופרדו לפי החשיפה שלהם למניות (עד 15% מניות, עד 20% מניות וכדומה). במסלולי חו"ל לא ניתן יהיה…..

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר כלכליסט

תמיד כאן לשירותכם: