fbpx
אם מבוגרת ובת

פער הפנסיה המגדרי: מדוע קיימים פערי פנסיה בין גברים לנשים וכיצד ניתן לצמצם אותם?

כולם יודעים שיש פערי שכר בין גברים לנשים, אבל מה עם הפערים בקצבאות הפנסיה? כל הסיבות לשוני בקצבה בין נשים לגברים, וכמה עצות להתמודדות עם המצב

דניס לר, אתר באר שבע נט

פערים מגדריים – בשכר, בזכויות, במידת החופש וביחס במרחב הציבורי – הם, לצערנו, עובדה שעדיין נוכחת בחיינו, גם עמוק אל תוך המאה ה-21. גם תחום הפנסיה, שלכאורה אמור לפעול ללא הטיה מגדרית כזו או אחרת, מתאפיין בהבדלים בקצבאות הפנסיה בין גברים לנשים.

כיצד הדבר בא לידי ביטוי? נניח גבר ואישה שנולדו באותה השנה, עבדו כל חייהם אצל אותו המעסיק והרוויחו שכר חודשי דומה. כאשר שניהם מגיעים לגיל פרישה – הגבר יפרוש בגיל 67 על פי חוק, ואילו האישה תפרוש מתישהו בין גיל 62 לגיל 65 – קצבת הזקנה (הפנסיה) שלהם תהיה אחרת.

כמה שונה? במחקר מ-2018 של שרית מנחם-כרמי ופרופ' אביה ספיבק מהמרכז לפנסיה, ביטוח ואוריינות פיננסית באוניברסיטת בן גוריון, שהתבסס על נתוני אמת ממשרד האוצר, החוקרים מצאו כי משכר ממוצע של 10,000 ₪ תהיה הפנסיה החודשית של הגברים 3,800 ₪ ואילו של נשים 3,100 ₪ .

למה קיים הפער?
פער הפנסיה המגדרי הוא מונח מוכר, והתופעה של פערים בקצבאות הפרישה בין נשים וגברים אינו ייחודי לישראל. אפילו נשים במדינות מתקדמות יחסית, דוגמת דנמרק או הולנד, ייראו כיצד עמיתיהן הגברים יקבלו פנסיה גבוהה יותר.

הפער קיים מכמה סיבות, כשבראש ובראשונה עומדים פערי השכר הבסיסיים – נשים פשוט מכניסות פחות מגברים, ולכן הפנסיה שלהן מצומצמת. אבל זהו ממש לא הסיפור כולו. ישנם שני גורמים מרכזיים נוספים: תוחלת החיים של נשים, שהינה גבוהה יותר, וגיל הפרישה.

כך מתקיים משולש ההשפעה של הגורמים המרכזיים לפער:

גיל פרישה מוקדם יותר: גיל הפרישה של נשים עמד עד השנים האחרונות על 62, ביחס לגיל מאוחר בהרבה אצל הגברים – 67. המשמעות היא שלנשים יש פחות שנות עבודה שבהן הו מפרישות לפנסיה, וגם פחות שנים שבהן החיסכון הפנסיוני צובר תשואה. הקצבה הפנסיונית מבוססת על החיסכון והתשואה, ולכן היא תהיה קטנה יותר במהלך שנות הפרישה. החל מסוף 2021, גיל הפרישה לנשים עולה בהדרגה, על מנת להתמודד עם הפערים הללו. בסוף התהליך, נשים ילידות שנת 1970 ואילך יפרשו מבחינת החוק בגיל 65.

תוחלת חיים ארוכה יותר: נשים חיות יותר שנים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פירסמה נתונים ב-2021 לגבי תוחלת חיים בישראל: גברים חיים בממוצע….
אז מה נשים יכולות לעשות ברמה האישית כדי להגדיל את קצבת הפנסיה?….

 

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר באר שבע . נט

 

אם מבוגרת ובת
תמיד כאן לשירותכם: