fbpx

עתודות ביטוח לאומי נשחקות: המלחמה תעמיק את הצרות הפיננסיות במוסד

בשעת משבר ביטוח לאומי הוא הקבלן המרכזי של הממשלה לחלוקת הכסף לאזרחים. אך האוצר רואה בו רק לשכת סעד, מקור תקציבי ובתשלומים אליו סוג של מסים. שאלת הכיסוי להתחייבויות של 890 מיליארד שקל מסכנת את עתידו

שחר אילן , אתר כלכליסט

בתקופת המלחמה, כמו בתקופת הקורונה, ביטוח לאומי הפך במידה רבה לקבלן חלוקת הכסף המרכזי של הממשלה או אם תרצו ההליקופטר הלאומי. במצב שבו חלק משמעותי מהממשלה נעדר – העובדה שיש גוף שמתפקד כהלכה ומצליח להעביר כספים לציבור היא חדשות טובות. אבל המצב עכשיו מבליט את הבעיות הקשות שמאיימות על עתיד ביטוח לאומי בזמן שגרה.
vהחלטה חסרת האחריות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לעודד מעסיקים לשלוח את העובדים שלהם הביתה באמצעות חל"ת עתידה לכרסם את עתודות ביטוח לאומי, אחרי שהקורונה כבר עשתה את זה. גם בלי מלחמה ביטוח לאומי הוא שדה קרב. האוצר רואה בו לשכת סעד ובדמי ביטוח לאומי סוג של מס והוא מנסה להגביל את הקצבאות ככל האפשר.
ביטוח לאומי מצדו מגיב בחלוקת קצבאות פזרנית, גם אם הכיסוי לא ברור. מעל הכל ברור שדמי ביטוח לאומי, במיוחד אלה שמשלמים המעסיקים, לא מספיקים ואיש לא דן בעדכון שלהם או בפתרון אחר לגירעון. למוסד אין מנכ"ל קבוע כבר שנה ונראה שלא יהיה שנה נוספת. אחר מלקחי המשברים האחרונים צריך להיות הבטחת עתיד ביטוח לאומי.
אף שסמוטריץ' התנגד בחריפות להסדר שיעודד עובדים להישאר בביתם, הוא החליט בסוף לתת הקלות בחל"ת. בניגוד לשיפוי מעסיקים, המשמעות של החלטה כזו היא שעלות השהות של העובדים בבית תיפול על עתודות ביטוח לאומי ולא על אוצר המדינה. ההערכה של האוצר לעלות החל"ת אינה גבוהה במיוחד – 1.2 מיליארד שקל עד סוף השנה, המהווים כ־0.5% מעתודות ביטוח לאומי. אלא שסכום זה מתווסף לסכומים הרבה יותר גדולים ששולמו בתקופת מגפת הקורונה. התוצאה……
האתגר העיקרי הוא העומס הגדול הצפוי על ענף נפגעי פעולות איבה….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר כלכליסט

תמיד כאן לשירותכם: