fbpx

המלחמה עלולה להפחית 20% מהתשואה השנתית של הפנסיה

המדינה התחייבה לרשת ביטחון בפנסיה – תשואה ריאלית של 5.15% על 30% מהפנסיה; ברשת יש חורים – הממשלה יכולה, על רקע המלחמה וההטבה החריגה שמוערכת ב-8 מיליארד ש' להפחיתה

אבישי עובדיה , אתר ביזפורטל

בכירי האוצר מתרוצצים בחודשיים האחרונים לכבות שריפות שמדליק שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמוכנה כבר על ידי רבים "השלפן". סמוטריץ' מבטיח למגזר מסוים 200 מיליון שקל – הפקידים רצים למצוא מקורות לסכום. סמוטריץ' מכניס את אשקלון למתווה הפיצויים – הפקידים מנסים להסביר לו שזה בלתי אפשרי, כי אם כך גם באר שבע יכולה לטעון שהיא רוצה, וזה מה שקרה וסמוטריץ שלף שוב – "אין בעיה".

השלפן
אבל מה עם ראשון לציון? ומה עם בת ים? ובכלל – למה לא כל הארץ? מחיר השליפות הוא גדול. מי שבאמת מגיע לו נדחק לסוף התור – קראו כאן על העסקים הקטנים והבינוניים שלא מקבלים את מה שהבטיחו להם – אין פיצויים לאוקטובר, משנים את כללי הפיצויים בנובמבר דצמבר ובינתיים יש להם בור תזרימי. העסקים האלו גם משלמים את ההוצאות הסוציאליות על מילואימניקים. לא רק שהם סובלים מכך שאין להם עובדים, הם מממנים את ההוצאות הסוציאליות שלהם וזה הרבה כסף.

כל שבט, כל מגזר , כל עיר נלחמת על החלק שלה. יש מלחמה בחזית ויש מלחמה כלכלית והיא גם אלימה. אחרי שפקידי האוצר מנסים מדי שנה לקצץ בהטבות המס על קרנות השתלמות שזו מתנה גדולה לעשירונים העליונים, הם חשבו שהשנה על רקע המלחמה זה יהיה יחסית קל ואז חטפו סטירה מארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות שדואג לחברים השמנים ולא לעובדים הרזים שרק יכולים לחלום על קרן השתלמות.

מערכת ביזפורטל מגייסת – הכשרה למתאימים

לא ברור איך אנשי האוצר יצליחו במלחמה הזאת להשיג תקציבים וזה גם כאשר סמוטריץ מעביר לבייס שלו תקציבים. כשהוא עושה כך, הוא מפעיל את כל הלוביסטים והאינטרסנטים שילחמו על ההטבות שלהם. כבר עכשיו באוצר הבינו שהם צרייכם להציע מתווה מקל ונערכו לבטל רק את ההטבות מס על קרנות בשנה השביעית ואילך. גם על זה תהיה מלחמה….
האם הפנסיה בסכנה?
באוצר חוששים לבטל הטבות בפנסיה. זה מבורך שאנשים חוסכים לגיל פרישה וההטבות מס גדולות ונכונות. אבל יש הטבה עקיפה שבכירי האוצר כבר מעל עשור מנסים להוריד ולא מצליחים. מיכל עבאדי-בויאנג'ו לשעבר החשבת הכללית באוצר (החלה ב-2011) נלחמה כדי לבטל את אגרות החוב הייעודיות שמנפיק האוצר לטובת הפנסיה בתשואה חלומית, ולא הצליחה. היא היתה הלוחמת העיקרית, אחריה היו נוספים, אבל אף אחד לא הצליח.
אגרות החוב הייעודיות האלו הן מתנה לחוסכים מעבר להטבות המס. המדינה מספקת רשת ביטחון ל-30% מהנכסים בפנסיה. עד 2021 זו היתה רשת ביטחון של אגרות חוב ייעודיות בתשואה של 4.86%, תשואה ריאלית, על זה יש להוסיף את המדד, כלומר בפועל זה סביב 7%-7.5%, ומשנת 2021, האוצר בחר בטריק שלכאורה לא פוגע בחוסכים, אבל בהחלט עלול לפגוע בהם בהמשך.

ההטבה הזו היא חריגה, נדירה, מקומית ובעיקר לא צודקת. כל החלטה מיסויות, תקציבית, כלכלית שנותנת כסף לאחד, פוגעת בעקיפין באחר. זה ההיפך מהבסיס של כלכלה חופשית, שוק חופשי. נכון, הממשלה צריכה להתערב כשיש כשלים בשוק, אבל היא צריכה לפתור את הבעיה, לא להוסיף טלאי על טלאי ולייצר שתי בעיות.

לא צריך רשת ביטחון
שר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן ביטל לפני שנתיים וחצי את הנפקת אגרות החוב הייעודיות, והבטיח רשת ביטחון של תשואת המדד עם ריבית ריאלית של 5.15% על 30% מהפנסיות. בפועל, זה אפילו טוב לחוסכים, אבל זה פתח לשינוי כללי המשחק בפנסיה.
הכנסת יכולה בהחלטת רוב לשנות את הכללים. למה 5.15%? זה מוגזם. נוריד ל-3%. אפילו ל-2.5%. מבחינת האוצר זו הזדמנות טובה להוריד את הטעות ההיסטורית הזו. מדובר על סכומי עתק – הסבסוד על פי עבודת האוצר מלפני שנתיים עומד על 8 מיליארד שקל בשנה. אם מנהלי הפנסיה היו חוסכים באפיקים שקיימים היום, הם היו מקבלים במכשירים דומים מקסימום 4.5% וכאן הם מקבלים 7.5% בקלות. פער של מעל 3% בשנה על סדר גודל של 270 מיליארד שקל בפנסיה, זו הטבה של מעל 8 מיליארד לציבור החוסכים, אבל זה מתגלגל למסים גבוהים יותר של….

לבטל את רשת הביטחון או להטיל מס – מה עדיף?

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר ביזפורטל

תמיד כאן לשירותכם: