fbpx

תשואה של מעל 9% בקרנות הפנסיה ב-2023 – כמה הניבו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות

שנת 2023 היתה טובה לפנסיה שלנו. למרות הקרע בעם, למרות המלחמה, התשואות בפנסיה היו מצוינות, בדצמבר השווקים המשיכו לעלות – גם בוול סטריט וגם בשוק המקומי.

אדיר בן עמי, אתר ביזפורטל

שוק האג"ח תיקן משמעותית, וכך צפויות לדווח קרנות הפנסיה על תשואה מרשימה בפנסיה. הקרנות שמיועדות עד גיל 50% הניבו בדצמבר בממוצע מעל 2%, והתעשייה כולה גם בתשואה של מעל 2%(בדצמבר 2022 התשואות היו הפוכות).

בשנה כולה התשואה הממוצעת של הקרנות עד גיל 50 היא מעל 9%, הרבה מעל הממוצע השנתי של כ-5%-6%.
התשואות בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות גם מעל 9% בשנה האחרונה כשבדצמבר הן מעל 2%. גם אם תהיה השפעה כתוצאה מהמסחר מחר בתל אביב היא לא צפויה לשנות משמעותית את התשואה (בוול סטריט הסתיים המסחר לשנת 2023).

איפה מושקע החיסכון הפנסיוני שלנו?
הכספים שמנוהלים בפנסיה מפוזרים על פני מספר גדול של מרכיבים, כאשר הבסיס הוא מניות ואגרות חוב. במסלול של עד גיל 50 יש שיעור גבוה יותר של מניות, במסלול של גילאי 50 עד 60, שיעור המניות יורד, כדי להקטין סיכון. התפיסה היא שככל שהחוסכים צעירים יותר משקל המניות צריך להיות גבוה יותר כי מניות מספקות תשואה גבוהה יותר על פני זמן מאגרות חוב. אבל, הן גם מסוכנות יותר ולכן הן השקעה לטווח ארוך. משקיע מבוגר שמתקרב לגיל פרישה, עשוי להיפגש עם הסיכון – מפולת בשוקי המניות ולא להספיק לראות את התיקון בשוק. לכן ההמלצה לגביו היא להשקיע פחות במניות.
עם זאת, שני תהליכים-מגמות מעלות ספק במודל הזה. ראשית, תוחלת החיים עולה ויכולת ההשתכרות של אנשים עולה במקביל לעלייה בגיל פרישה מהעבודה. זה אומר….

כך או אחרת, המניות ואגרות החוב בתיקי הפנסיה מתחלקים בין השוק המקומי ובין השוק האמריקאי. במסלול הנפוץ – חיסכון עד גיל 50, כ-40%-45% מהתיק הוא במניות כשרוב המניות הן בוול סטריט. סדר גודל של 70% בוול סטריט והיתר בארץ.
באגרות החוב התמונה הפוכה ….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר ביזפורטל

תמיד כאן לשירותכם: