fbpx
יד עוצרת נפילה

סוכני הביטוח בלמו את רוב הרפורמות שתכנן האוצר, הציבור ישלם את המחיר

הלחץ הפוליטי עזר: מנגנון העמלות שגוזרים סוכני הביטוח לא ייפגע, בתמורה לאישור שיקבלו הבנקים הקטנים למכור ביטוח אלמנטרי; הציבור ימשיך לשלם מאות מיליונים מיותרים בשנה על עמלות

שקד גרין, אתר כלכליסט

לאגף תקציבים ולרשות שוק ההון היה חלום: לתקן את העיוותים ולהגביר את התחרות בשוק הביטוח והחיסכון ארוך הטווח – שבו מתנהלים קרוב ל־2.5 טריליון שקל מכספי הציבור בקרנות הפנסיה, קופות הגמל, ביטוחי החיים ועוד. מכיוון שמדובר במוצרים מורכבים, שגם דורשים תכנון ארוך טווח, רוב האנשים נשענים על מתווכים פיננסיים – כ־85% מתוכם הם סוכני ביטוח – שמהווים את הצלע השלישית במשולש השחקנים בשוק: גופים מוסדיים, מתווכים פיננסיים וציבור החוסכים והמבוטחים.
בשנה שעברה, במסגרת העבודה על תקציב 2024-2023, ניסה משרד האוצר לקדם רפורמות משמעותיות בתחום, אך את רובן לשכת סוכני הביטוח, שמייצגת את רוב סוכני הביטוח העצמאים בארץ ונחשבת כבעלת לובי פוליטי חזק, בלמה. מאז נוהל משא ומתן מתמשך בין נציגי האוצר ללשכה, בתיווכו של ח"כ אליהו רביבו (הליכוד). רביבו הוא מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, שדרכה עוברים כלל הצעות החקיקה ושינויי התקנות בתחום, ולכן מעורבותו במו"מ משמעותית

בשבוע שעבר הגיעה לשכת סוכני הביטוח לסיכום עם רביבו, בידיעת האוצר, שלפיו האוצר יבלום שלושה צעדים שקידם לשינוי מנגנון העמלות של סוכני הביטוח, בתמורה להסרת התנגדות הלשכה לקדם שני צעדים שעוסקים בהגברת התחרות בשוק. מבחינת האוצר, זוהי פשרה שמאפשרת לקדם רפורמות חשובות לטובת הציבור. מבחינת הלשכה, היא הצליחה לבלום את הפגיעה הישירה בעמלות הסוכנים, שאותה היא הגדירה כ"פגיעה קשה בחופש העיסוק ובהגנה על פרטיותו של הפרט".
הסיכום בין הלשכה לרביבו הוא פוליטי במהותו. כלומר, תוקפו תלוי בכך שהממשלה תשרוד וועדת הכספים תשמור על הרכבה הנוכחי. "כלכליסט" ממפה את הסטטוס העדכני של הרפורמות בשוק הביטוח והחיסכון – אלו שיקודמו, ואלו שייקברו, לפחות לעת עתה.
הצעד הראשון שהלשכה הסכימה לקידומו הוא כניסת בנקים קטנים ל…….
הצעד השני יאפשר לכלל הבנקים להציע ייעוץ פנסיוני דיגיטלי, בשונה מהמגבלה כיום שלפיה….
חוק היועצים הפנסיוניים – הסעיף היחיד ששרד את דרכו אל חוק ההסדרים, ושנועד לחזק את מעמדם של היועצים הפנסיוניים, שמהווים כ־3% בלבד מכלל המתווכים הפיננסיים.
הסעיף אוסר על הגופים המוסדיים לסרב להתקשר עם יועצים פנסיוניים, והוא נוצר על רקע החשש שגופים מוסדיים מסרבים למכור מוצרי ביטוח וחיסכון דרך יועצים פנסיוניים משיקולים כלכליים. החוק קובע מבנה עמלות קשיח ליועצים הפנסיוניים, מה שאמור לוודא שההמלצות יינתנו על בסיס אובייקטיבי, כך שלגופים המוסדיים אין יכולת לתמרץ ולהשפיע, בשונה ממבנה העמלות הגמיש יחסית של סוכני הביטוח….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר כלכליסט

יד עוצרת נפילה
תמיד כאן לשירותכם: