fbpx
צעיר במחשב

מביטים קדימה: איך ייראה תיק ההשקעות ביום שאחרי המלחמה?

מרתה נדלר, מנהלת השקעות ראשית ב-IBI ניהול תיקים, מציגה תמונה אופטימית יחסית לשוק ההון והכלכלה בישראל לאחר סיום הלחימה: מה יקרה בשוק המניות ואילו סקטורים יפרחו? מה צפוי באג"חים ובגזרת השקל-דולר? איזה תהליכים כלכליים ירימו את הכלכלה – ומהם האתגרים הצפויים לנו? ניתוח כלכלי-פיננסי

אתר מגזין בית השקעות IBI

חמישה חודשים ויותר לאחר הטראומה הלאומית של טבח ה-7 באוקטובר, נדמה שאפשר סוף סוף להתחיל להרים ראש ולנסות להעריך איך ייראו הכלכלה ושוק ההון בישראל לאחר המלחמה. נכון, הלחימה עדיין נמשכת מול החמאס ברצועת עזה ומול חיזבאללה בגבול הצפון, אבל שוק ההון הישראלי, נכון לתחילת חודש מרס 2024, לא מתמחר תרחיש שלילי מאוד – לא ברכיב המנייתי וגם לא באג"ח.

זה לא היה מובן מאליו, אבל נראה כי הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל על ידי חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס תומחרה מראש בשוק, עם פתיחת הלחימה, ובאה לידי ביטוי בעיקר בירידת מחירי אג"חים הקשורים למדינה ולחברות ישראליות הנסחרות בחו"ל. התשואות באג"ח המקומיות, שלכאורה היו אמורות לעלות, אפילו ירדו, ככל הנראה משום שהידיעה שפרמיית הסיכון של מדינת עלתה בצורה ניכרת חלחלה לשוק לפני הורדת הדירוג בפועל.

גם שוק המניות המקומי, שירד בחדות עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", החל לתקן את עצמו עם הזמן וממשיך לצמצם פערים מול מדדי המניות המובילים בארה"ב, על אף שעדיין קיימת תשואת יתר בשוק האמריקאי בהשוואה לשוק הישראלי….

תהליכים כלכליים חיוביים
התבוננות אופטימית בשווקים, הצופה סיום קרוב המלחמה וחזרה הדרגתית לשגרה מלאה, עשויה להבליט כמה תהליכים כלכליים חיוביים צפויים:

חזרה לדפוסי הצריכה של טרום המלחמה: תחילת הלחימה לוותה בירידה חדה בביקושים בתחומים כמו תיירות, נדל"ן, תעופה, פנאי, הסעדה, הלבשה והנעלה ועוד. עסקים בינוניים וקטנים הושבתו חלקית או באופן מלא עקב הימצאם באזורי עימות שפונו כמו עוטף עזה ויישובי הצפון. עסקים רבים נפגעו גם בגלל הצניחה בביקושים ויציאה של כוח אדם רב לשירות מילואים ממושך. סיום הלחימה אמור להביא התאוששות, גם אם הדרגתית וחלקית בתחילתה, בכל התחומים.
הורדת עלויות מימון ושיפור רווחיות: הורדות הריבית בכל העולם המפותח, שצפויות להתרחש כבר השנה, יעניקו רוח גבית גם לכלכלה הישראלית לאחר סיום המלחמה. האינפלציה בישראל מצויה כיום בקצב שנתי של 2.6%, בתוך היעד של בנק ישראל. לכן, צפויות הורדות ריבית נוספות גם כאן וחברות יוכלו להגדיל השקעות, הממשלה תוכל לממן את הגרעון בריביות נוחות יותר (עקב ירידה בפרמיית הסיכון), מה שיביא לתמרוץ הכלכלה ועידוד הצריכה.
התאוששות בשוק הנדל"ן…
צפי להתכנסות לרמות גרעון מקובלות….
התאוששות בשוק ההון….

אתגרים כלכליים צפויים:
חשוב לזכור כי גם בתרחיש אופטימי זה, המשק הישראלי צפוי להמשיך ולהתמודד עם שורה של אתגרים לא פשוטים, על רקע השפעות המלחמה הישירות והעקיפות והעלויות הכרוכות בהן. להלן כמה מהאתגרים העיקריים:

תמיכה כלכלית במפוני הצפון והדרום: הממשלה תהיה חייבת לפתוח לרווחה את הארנק התקציבי, בניסיון לסייע למאות אלפי מפונים מבתיהם.
שיקום תשתיות שנפגעו….
גירעון גבוה ביחס לעבר:…
עליות מחירים ביוזמת המדינה….

מה צריכה להיות החשיפה למניות חו"ל????

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר בית השקעות IBI

צעיר במחשב
תמיד כאן לשירותכם: