fbpx
מטבעות

חלב, שולחן, או דמי ניהול בפנסיה?

הטיות פסיכולוגיות גורמות לכך שגם כשאנחנו כבר משווים מחירים ומשתדלים להיות צרכנים נבונים – אנחנו עושים טעויות קריטיות ומשקיעים את המאמצים במקומות הלא-נכונים. הפינות האפלות של הצרכנות הנבונה

נדב רט, אתר ביזפורטל

באחרונה התפרסם כי מחירי הביצים בישראל יעלו בקרוב. זו הזדמנות טובה לחשוב האם אכן מדובר באירוע חשוב, או שכמה אגורות לפה או לשם לא ישנו דבר בסל הקניות המפוצץ של הישראלי הממוצע? מניסיוני למדתי שגם כשאנו מנסים להשוות מחירים ולהיות צרכנים נבונים אנחנו נוטים לעשות טעויות רבות מהן ניתן להימנע מהן בקלות רבה.

נדגים זאת באמצעות הדרך בה אנחנו מקבלים החלטות כשאנחנו רוכשים חלב, פינת אוכל חדשה לסלון, ואת דמי הניהול של הפנסיה שלנו. נראה שכמעט ואין אדם שלא ישקיע לפחות כמה שעות ברכישת פינת אוכל חדשה. קריאת מודעות בעיתונים, גלישה באתרי האינטרנט, ולאחר מכן סיור שטח במספר חנויות – כל אלה הם הבסיס לכל רכישה. מן הסתם גם נתמקח וננסה להוריד את המחיר כי "לא בכל יום רוכשים שלחן חדש ב-12,000 שקל".
ואולם כמה שעות נשקיע לעומת זאת ברכישת חלב? ככל הנראה שלא נשקיע. ובבחירת הפנסיה שלנו? רבים מאיתנו לא ישקיעו גם בבחירה הזו זמן כלשהו. עובדה היא כי רוב רובו של הכסף של חוסכי הפנסיה הישראלית מנוהל במסלולים הקרויים בשם הנפלא "מסלול כללי", המרמז שהוא לא מתאים להם כלל, כמובן, ורבים אף משלמים את דמי הניהול המקסימלי בעבורו. גם מי מאיתנו שישקיע את השעה למפגש עם סוכן הביטוח – ככל הנראה יסיים אותה בהנהונים מנומסים וחתימות על כל מה שזז. הרבה תשומת לב לא תהיה שם

ועד כמה משמעותית לנו כל אחת מן ההחלטות הללו? לטובת הבדיקה היסודית אני מציע לבחון אותן בפרספקטיבה של 20 שנים, שזהו אורך חיים ממוצע של פינת אוכל טובה ואיכותית….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר ביזפורטל

 

מטבעות
תמיד כאן לשירותכם: