fbpx
צעיר במחשב

"בישראל לא דואגים לפנסיונרים, אנחנו בפיגור נוראי לעומת מדינות אירופה"

דן דוברי (67) נבחר בעבר לאחד מ-100 האנשים המשפיעים בעולם הפיננסי. בריאיון ל-ynet מביתו בלונדון, הוא מספר על העלייה לבד מאוסטרליה בגיל 15 לישיבה בפרדס חנה, שינוי התפיסה שהחל כשבנו חלה בסרטן והניסיונות לקדם חוקים לתכנון פיננסי בישראל – שכשלו: "זה לא סקסי לעסוק בזה"
יעל ולצר, אתר YNET

"בישראל גיל הפנסיה עומד היום על 67 שנה, ותוחלת החיים הממוצעת נעה סביב 80 שנה. אם למרות העובדה שתוחלת החיים עלתה וממשיכה לעלות, ואורח החיים השתנה, עדיין לא שינו את הגיל ואת התפיסה של איך לתכנן תכנון פיננסי נכון – אנחנו בבעיה".
המושג תכנון פנסיוני מדויק יותר, ביחד עם הרצון לשנות את עולם המושגים הפנסיוני והפיננסי הישן, הובילו את השיחה עם דן דוברי, שהתקיימה ממקום מושבו הנוכחי בלונדון. דוברי, שארגון המחקר הבינלאומי GCIF בחר בו בתחילת 2021 כאחד ממאה המשפיעים בעולם בתחום הפיננסי, מוכר כאחד המשפיעים ביותר על החיסכון הפנסיוני שלנו, ומשנה דפוסי חשיבה בנושא.

"לפי מחקרים, 98% מהאנשים מגיעים היום לגיל 65, ואם מגיעים לגיל הזה, יש בממוצע עוד 30 שנים נוספות לחיות. מחקרים מראים שבקרוב כ-50% מהאוכלוסייה תחיה עד גיל כזה, וזה שינוי דמוגרפי מטורף. הדבר מביא למעבר הכרחי מעולם הזכויות לעולם הצבירה. אנשים צריכים להבין איך להגיע לגיל פרישה, ולקבל משאבים מספקים כדי להמשיך לחיות בביטחון ובכבוד", הוא מסביר.
מה צריך להבין כבסיס לשינוי התפיסה?
"קודם כל את ההבדל בין מוצר לשירות. העתיד אינו מכירת מוצרי פנסיה, אלא מתן שירות למשפחות כדי שיבינו את אתגרי העתיד ויוכלו להגשים יעדים גם לאחר שיפרשו מהעבודה. במצב הנוכחי, ברגע שרגולטור מעוניין לקבוע עמלה אחידה למכירת מוצרים פנסיוניים, כבר יש פגיעה בייעוץ המקצועי כי 95% מאנשי המקצוע בשוק הופכים להיות מתווכים של מוצרים. מתכננים פיננסים טובים חושבים על המשפחה ולא על המוצרים".

גיל 65 הפך בחלק גדול מהמקרים להמלצה בלבד, כביכול, תמשיך לעבוד כמה שאתה יכול. ממחקרים יודעים שגם כשיש לאנשים אפשרות לפרישה, הם מעדיפים להמשיך לעבוד, בעיקר כי עבודה מייצרת חברה. אני זוכר את אבי, שפרש בגיל שהיה צריך לפרוש, וחזר לעבוד לאחר שנתיים כי הבדידות וחוסר המעש 'הרגו' אותו. לצערי, הוא נפטר במפתיע מדום לב בגיל 72, אבל גם ביום שלפני הוא עבד והיה שמח על כך. היו לו חיים מלאים, של עשייה. יש תפיסה לפיה אתה יוצא לפנסיה ואוטומטית הפכת לבייביסיטר, יש הרבה שאינם כאלו.
"כל משפחה חייבת לתכנן נכון את העתיד באמצעות תכנון פיננסי. צריך להיחשף לקרנות השקעה במגוון תחומים, לנצל נכון את הנכסים והמשאבים המשפחתיים, לנהל תזרים מזומנים אחראי ומתוחכם, שמייצר הכנסה פסיבית…..

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר YNET

צעיר במחשב
תמיד כאן לשירותכם: