fbpx
צעיר במחשב

נכסי נדל"ן VS מניות נדל"ן: כך תדעו איזה אפיק השקעה מתאים לכם

מאז ומתמיד נחשב שוק הנדל"ן למוקד משיכה עבור משקיעים, הרואים בו אי של יציבות וכזה שגם עתות משבר לא בהכרח מערערות את מעמדו. ואולם, היצע אלטרנטיבות ההשקעה בנדל"ן מציף שוב ושוב את הדיון סביב השאלה "איך כדאי להשקיע – דרך מניות החברות בתחום או בנכסי נדל"ן?". לפניכם מספר פרמטרים שיסייעו להחליט

מגזין בית השקעות IBI

לאמרה "כל הדרכים מובילות לרומא" ישנן כמה פרשנויות, אך בבסיסה היא נועדה לתאר את החדשנות והיעילות שיצרו עשרות הדרכים שנסללו מכל כיוון עד לפרובינציה העתיקה. עם זאת, כל דרך הייתה בעלת מאפיינים ייחודיים, כך שאלו שביקשו לנוע דרכה נדרשו קודם לבחון ולהבין האם היא תואמת ליכולותיהם ומגבלותיהם.
במובן זה, אותה אנלוגיה מאפשרת לתאר את היצע אלטרנטיבות ההשקעה הקיימות בשוק הנדל"ן המודרני – לאורך השנים התפתחו והשתכללו שיטות שונות שייצרו מגוון רחב של דרכי השקעה, כאשר לכל אחת אופי ייחודי וסט יתרונות וחסרונות משל עצמה.
כך, אם בעבר נהוג היה להצמיד את הכינוי 'משקיע/ה נדל"ן' רק למי שהחזיק באופן ישיר נכס להשקעה, במהלך השנים השווקים התפתחו והציעו חלופה מעניינת נוספת, בדמות השקעה במניות של חברות נדל"ן הנסחרות בבורסה. אלה אפשרו למשקיעים דרך נוספת לקצור את הפירות ככל שערכי המניות טיפסו.
ואולם, בעוד שאלטרנטיבת ההשקעה בבורסה הייתה נגישה, זולה וזמינה, מי שביקש לנעוץ את כספו בהשקעה ישירה בנכס נדל"ן ריאלי, נתקל בחסמי כניסה קשיחים, בין היתר, סף השקעה הכרוך בהעמדת הון עצמי גבוה מאוד; תחזוקה תפעולית ולוגיסטית שוטפת של הנכס; עלויות מעטפת יקרות הנלוות להליך השקעה ועוד. שילוב הדברים הפך את משימת איתור וניהול ההשקעה באופן עצמאי למורכבת, מאתגרת ויקרה במיוחד. עד שנרשמה נקודת מפנה.
הופעתן של הקרנות האלטרנטיביות וזרועות הנדל"ן שהקימו חלק מהגופים הגדולים, הסירו את המשוכות ועיצבו מחדש את התמונה. אלה אפשרו למשקיעים פרטיים להתנער מדפוסי ההשקעה המסורתיים ולהשקיע בנכסי נדל"ן ריאליים באמצעות אותם הגופים….

אין כדאי, יש מתאים
מחקרים רבים ניסו לפצח את המחלוקת ארוכת השנים בסוגיה "איזה אפיק השקעה בנדל"ן מניב תשואה גבוהה יותר – מניות או נכסים ריאליים?". בעוד המחקרים ממשיכים להציג תוצאות הפוכות, התלויות בעיקר במתודולוגיית הבחינה, על דבר אחד כולם מסכימים – זה לא רק היכן להשקיע, אלא בעיקר האם אפיק ההשקעה, על יתרונותיו וחסרונותיו, מתאים לפרופיל המשקיע.
למעשה, בין אלטרנטיבות ההשקעה השונות בנדל"ן ניכרים הבדלים מהותיים, כאשר היכרות ובחינה שלהם תסייע לכל משקיע\ה לקבל החלטה מושכלת באשר לאפיק שהולם באופן מיטבי את צרכיו ויכולותיו. מכאן והלאה, נתמקד בבחינת הפרמטרים ביחס לשתי החלופות הדומיננטיות – השקעה במניות חברות נדל"ן הנסחרות בבורסה אל מול השקעה בנכסי נדל"ן ריאליים באמצעות גוף או קרן ייעודית:
נזילות וטווח השקעה….
סטיית תקן (תנודתיות) …
פיזור סיכונים…
פוטנציאל תשואה …
רף השקעה…

 

לחץ כאן לקריאת הכתבה באתר בית השקעות IBI

צעיר במחשב
תמיד כאן לשירותכם: