fbpx
מבוגרים על אופנוע

המדריך השלם לידוע.ה בציבור

החלטתם לא להתחתן? מצאתם את עצמם בזוגיות, גם בלי להתחתן? יש כמה דברים שמאד חשוב שתדעו

אתר מעריב, בשיתוף אוביטר

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר מיהם הידועים בציבור?
בגדול (מאד) ידועים בציבור הם בני זוג ללא נישואין. הסיבות לאי הנישואין יכולה להיות מגוונת, בין אם זה זוג שלא רוצה להתחתן באופן דתי, זוג שלא רוצה להתחתן בכלל, זוג שלא יכול להתחתן באופן דתי (למשל כהן וגרושה), זוגות חד מיניים, ועוד.

מעבר לעובדה שהם בני זוג, הם צריכים לקיים גם תנאי של "קיום משק בית משותף". בד"כ – אבל ממש לא בכל מקרה – זה אומר מגורים משותפים וניהול משק בית משותף. במילים אחרות, ידועים בציבור, הם זוג שחצה את הרף של "חברים" והם לא מתנהלים כמו "שותפים לדירה", אלא כמו זוג.

למרות מה שאמרנו, חשוב לדעת, שכבר היו מקרים בהם, גם אם הזוג לא גר יחד תחת קורת גג אחת, הם הוכרו כידועים בציבור, כיוון שהוכח שהם ניהול משק בית משותף, למרות שגרו בדירות נפרדות (או כדברי ביהמ"ש: העובדה שהם גרו בשתי דירות נפרדות היא כאילו הם "גרו באותה דירה בחדרים נפרדים").

כמה זמן הם צריכים לנהל משק בית משותף כדי להיחשב כידועים בציבור?
גם כאן אין תשובה חד משמעית, ולפעמים התשובה תלויה במי שואל.למשל, חוק הירושה קובע (סעיף 55) שבני זוג שקיימו משק בית משותף, בשעת פטירתם אף אחד לא נשוי לאחר, ואין צוואה – הם יורשים האחד את השני, ממש כמו זוגות נשואים.

זה אומר שבד"כ בן הזוג יורש חצי, ולפעמים אפילו 2/3 (!) מהעיזבון של הנפטר. סכומים לא קטנים. במקרה שבת זוג תבעה את מחלקת התשלומים של צה"ל, אחרי שבן זוגה נפטר, ביהמ"ש הכיר בה כאלמנת צה"ל למרות שגרו יחד פרק זמן של 3 חודשים בלבד. בהקשר של ירושה, הכירו גם בפרק זמן של 6 חודשים בלבד, כדי לקבוע שבני הזוג היו ידועים בציבור, ולכן יורשים האחד את השני. [התיקון לחוק הירושה, מדבר על כך שיידרש מינימום של 3 שנים של מגורים משותפים, כדי להיחשב כידועים בציבור].לעומת זאת, קרן פנסיה, שמשלמת פנסיה לבן הזוג הידוע בציבור, מתְנה מינימום זמן של מגורים משותפים, כדי שניתן יהיה לקבל את הפנסיה, בד"כ לפחות שנתיים ואף שלוש שנים. לכן השאלה, כמה זמן הם צריכים לגור יחד, תלויה בשאלה, באיזה הקשר אנחנו שואלים האם מגישות זכויות. בקיצור – הרבה מאד תחום אפור, ואין תשובות ברורות. לכן מאד חשוב לא להשאיר את ההחלטות בידי בימ"ש, אלא להסדיר את הדברים מראש.
לגבי עריכת צוואה, התשובה דווקא פשוטה – לעשות. צוואה עושים פעם אחת, והיא תהיה זאת שקובעת גם אם הכרנו מישהו, נפרדנו והכרנו עוד מישהו. נצטרך לשנות אותה, רק במקרה שנרצה להעניק לבן.ת הזוג זכויות (למשל זכות מגורים בדירה לפרק זמן מסוים אחרי הפטירה).לגבי הסכם, ההמלצה היא ….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר מעריב

מבוגרים על אופנוע
תמיד כאן לשירותכם: