fbpx
אם מבוגרת ובת

חוסכים לפנסיה? חשוב להבין את ההבדלים בין משיכה חד-פעמית לבין קצבה

גם אנשים בתחום לא ממש יודעים להגיד איך לחלק את הכספים בפרישה בין משיכה חד פעמית לקצבה;
מה ההבדל בין הסכומים האלו, הסברים ודוגמאות

ענת עברי , אתר ביזפורטל

אנו חוסכים במשך שנים לפנסיה, בין אם אנו שכירים או עצמאים. מטרת החיסכון שצברנו היא כידוע לשמור על רמת החיים גם אחרי יציאתנו לפנסיה. כלומר, החיסכון שצברנו אמור להחליף את ההכנסה מעבודה שקיבלנו לפני יציאתנו לפנסיה. זה נקרא גם "יחס התחלופה", שהוא תוצאה של חילוק בין הפנסיה לאחר הפרישה לגמלאות לבין השכר מעבודה במהלך הקריירה לפני הפרישה.

ואולם, האם אכן הדרך היחידה לממש את החיסכון הפנסיוני היא בדרך של קצבה, או שיש אפשרות גם למשוך את החיסכון כסכום חד-פעמי? אכן, מתוכניות הפנסיה יש מקרים ותנאים גם למשיכה חד-פעמית. ולכן כאשר מגיעים לגיל מימוש הכספים צריך לבחון את האפשרויות בין משיכת קצבה לבין משיכה חד-פעמית ולבחור בדרך שתתאים לצרכי הפורש יחד עם להקטין את המס.

ננסה להבין את ההבדל בין משיכת פנסיה לסכום חד-פעמי – כיצד מחושבת הקצבה בתוכניות הפנסיה? ככלל, החיסכון שנחסך בתוכנית הפנסיה במהלך השנים מחולק בנתון הקרוי "מקדם המרה". נתון זה מחושב על פי תוחלת החיים הצפויה ועל פי הריבית שחברת הביטוח/קרן הפנסיה מניחה כי תשיג על הכספים. סכום החיסכון לחלק למקדם ההמרה הוא הקצבה החודשית שיקבל החוסך לכל ימי חייו. ניתן לבחור בין מסלולי פנסיה שונים, שההבדל ביניהם הוא כמה נרצה להבטיח לבן הזוג או בת הזוג ו/או למוטבים. ככל שמקדם ההמרה נמוך יותר, כך הקצבה שתשולם תהיה גבוהה יותר.

קיימות תוכניות ותיקות, שמתבססות על לוחות תמותה משנות ה-50 של המאה שעברה וכן על תשואה מובטחת – ולכן מקדם ההמרה בהן נמוך והקצבה שמקבלים גבוהה יותר. בקרנות הפנסיה הוותיקות, הקצבה מחושבת על בסיס שונה, והחישוב משתנה בין סוגי הקרנות הוותיקות.

הדרך החדשה להעניק מתנה – אלטשולר שחם
מכאן ניתן להבין כי הגוף שמשלם לנו את הפנסיה לוקח על עצמו את סיכון תוחלת החיים. ככל שנאריך חיים, כך הסיכון של הגוף המשלם גדול יותר. כאשר אנו באים למשוך סכום חד-פעמי, שאמור לשמש אותנו לשמירה על הביטחון הכלכלי שלנו וכהשלמת הכנסה, אנחנו צריכים לנהל אותו כך שיספיק לנו לכל ימי חיינו, או לחילופין יספיק לנו עד שיתכלה החיסכון.

ומה לגבי המס?
המס שמשלמים על הפנסיה הוא כמו המס שמשלמים על ההכנסה מעבודה – כלומר, בהתאם למדרגות מס. כאשר מגיעים לגיל פרישה, אין ניכוי מהפנסיה לביטוח לאומי ומס בריאות, וניתן לנצל פטור על הפנסיה במסגרת תהליך "קיבוע זכויות". נוסף על כך, כבר מגיל 60 ניתן ליהנות מהטבת מס על הפנסיה בגין הפקדות ששילמנו עליהן כבר מס "קצבה מוכרת". כלומר, על הפנסיה חלות הטבות מס.
המס על משיכה חד-פעמית של כספי החיסכון הפנסיוני משתנה מאוד ……
להלן כמה דוגמאות לכספים שניתן למשוך כסכום חד-פעמי פטור ממס מתוכניות הפנסיה:….

 

לחץ כאן לקריאת המשך הכתבה באתר ביזפורטל

אם מבוגרת ובת
תמיד כאן לשירותכם: